En dag i tage...

perjantaina, joulukuuta 26, 2008

Imoron ti Kronoby och på måndagen ti Kokkola på nyårsläger!

Julen kom och julen gick, och roligt var det! Vår familj (mamma, pappa, systern o hunden), morbror och mormor va på vårt lande i Tolkis (8 km från Borgå) o fira julen. Jag va ännu på julaftonen hemma för de va meningen att jag skulle läsa på julaftonen två texter i kyrkan, men det hade blivit ett litet missförstånd på tiden... Jag hade trott att det var klo 15 (förbön) då jag sku läsa, men på tisdagen så tänkte jag att jag ännu ringer o kollar me prästen och då fick ja veta att de va meningen att jag sku läsa klo 23 (gudstjänst)... noooh, de lyckades int helt när jag då sku vara i Tolkis så jag måste överge min uppgift till nån annan. Men fastän jag int hade nån uppgift i kyrkan på julaftonen så gick jag på förbönen klo 15 och efter de åkte jag först ti lande. Först åt vi julmiddag, jag åt ganska lite julmat, har lärt att man int MÅSTE äta så mycke julmat att vikten stiger tre kilo. Efter att vi hade tömt bordet o diskat blev det dags o dela ut julklapparna och sedan öppna dem! Jag fick ganska många julklappar, trodde att jag int sku få så mycke men jag hade fel. Jag fick: Top Gear DVD-boxi, 4 DVD-filmer, karkki och choko, ett läderbälte, en kravatt, två böcker, träningshandskar (för stora) osv., osv... Blev helt glad av största delen av julklapparna. Resten av kvällen gick till att kolla på "Samu Sirkan joulutervehdys" och efter de va ja lite på facebook o i mesen (sori, I am addicted :P). Nästa morgon åt jag snabbt hemma och åkte hem för vara i tid till gudstjänsten. Blev lite överraskad hur lite människor det var i kyrkan på juldagen, trodde att de sku ha vari nästan fullt. Idag (på fredagen) va ja igen ti kyrkan och där sluta julen dehär året. Allt dehär kan man beskriva med ett ord, KIVA!!!
Då har den tiden kommit igen då man skall åka till österbotten för att se sina österbottniska vänner ännu en sista gång år 2008... De kommer säkert o bli jätte roligt på nyårslägret men också då när vi är bara där, alltså på lördag kväll, hela söndagen och måndag dag. Vi har int planerat så mycket vad vi skall göra dom lediga dagarna men det vet jag att på lördagen skall vi på Crosspoint och på söndagmorgon blir det kyrka, hoppas predikan int är på dialekt... :P