En dag i tage...

perjantaina, lokakuuta 31, 2008

Första perioden

ÄNTLIGEN hade jag min sista lektion på första perioden. Nu har jag då mera tre perioder kvar av dehä läseåret...

Första perioden dehä läseåret var helt roligt. Hade int så mycke föreläsningar i skolan men desto mera har jag måsta göra hemma. Eller jag borde ha gjort mera hemma men int orka ja föde göra det. Jag hade 4 kurser i första perioden; kunskapsteori, testlära (ergonomi och fysisk aktivitet), träningslära och
hälsoteorier och hälsopedagogiska ledarskapsövningar.
Kunskapsteorin var en gemensam kurs med andra linjer. I kursen måste man vara minst 50% närvarande på föreläsningarna, och det var jag. I slutet skippa jag ganska många föreläsningar just däffö för att jag hade varit tiräckligt närvarande. Vi hade ingen tent i kursen, utan vi skall göra ett seminariearbete tillsammans med hela vår idrottsgrupp. Vi har delat upp arbetet så att en eller två personer svarar på en analysuppgift, som vi ha fått varje lektion, och hänvisar till en artikel som vi har som grund för vårt arbete. Jag ska svara ensam på en fråga och hela arbetet skall vara färdigt nångång i november... En tråkig kurs allt som allt.
Testlära kursen är en kurs som är delad i tre områden, ergonomi, fysisk aktivitet och testlära. I första perioden har vi haft ergonomi och fysisk aktivitet, testläran kommer i andra perioden. Fysisk aktivitet delen var jätte lätt, vi hade ett par lektioner och vår "tent" var att ha en 20 minuters presentation om nån sjukdom. Jag och en annan hade vår presentation om högt blodtryck, vi fick int välja sjukdomen, dom lottades. Ergonomi delen var lite mer ansträngande, där så sku vi göra ett arbete och sen hade vi en tent. Tenten hade vi 20.10 och den gick nu sii o såå... Arbetet gjorde jag färdigt denhä veckans onsdag, och på torsdagen var deadlinen. 11 sidor om närbutikens ergonomiska sida, helt jees.
Träningslära kursen har varit den mest intressanta kursen i första perioden. Vi har gått igenom snabbhet, uthållighet och styrka, grenanalys, träningsplaner och annat. Problemet i en rolig kurs e de när tentdagen närmar sig... Vi hade tent 28.10 alltså nu på tisdagen, och redan på torsdagen fick vi veta resultaten. 3/5 med att ha bara läst kompendie ett par gånger och int alls boken. Vi skall ännu göra ett arbete i kursen, nämligen en årsplan för en idrottare. Den behöver inte vara sann, men den skall vara konstruerad på rätt sätt.
Hälsoteori kursen börja ganska mycke senare än andra kurserna, och vi ha int haft någo många lektioner i de. Vår tent var att filma en hälsolektion för nån idrottsgrupp och sen skall vi ännu göra ett skriftligt arbete om vår lektion. Vi var på måndagen med mitt par o filma en vattenjumppalektion och idag så visa vi den ti klassen o berätta lite vaffö vi valde o gö såhär o annat. Skriftliga arbete ska va ca 5 sidor långt...

Andra perioden ser ut och ha lite mera lektioner i skolan. Jag har anmält mig till dom obligatoriska kurserna men sku villa ta två till kurser men ena av dem går rakt på min arbetstid på fredagen... så nu har jag ett svårt beslut att göra, sluta med idrottsklubbarna i Kottby eller ta två kurser så att jag får 5 studiepoäng? Saken gör ännu svårare det att jag har fått veta att jag får praktikpoäng från mina idrottsklubbar, men är int säker om jag har redan tillräckligt med timmar för att få godkännt i Praktisk instruktion 2 kursen som är värd 5 sp. Svårt, så svååårt...