En dag i tage...

torstaina, kesäkuuta 12, 2008

Veckoslut och tutorisering

Nästan en vecka sen sista bloggen, och nu skriver jag redan ett nytt inlägg.
Mitt veckoslut va mycket bra, på lördagen åkte vi ti Lampikoskis mökki i Kalajärvi, Esbo med Jan, Henkka, Hanna, Mokke, Sanna och Lotta Witick. Vi hade chill där, vi bada bastu, va o simma, kasta frisbee och sooola! Fick märka att ultimate är ganska farligt, när Henkka och jag spela mot Lotta o Sanna. Sanna fösökte hindra mig med att hoppa på min rygg, så lyfte jag henne upp och börja snurra. Hon ville att jag sku stanna men stanna för långsamt så hon tog boobgrab på mig och gjorde ett par kivoga sår på mig. Bildbevis:Sånt händer. Efter att ja vari i bastu åkte jag me buss ti stan fö måste köpa en födispresent ti Mikko (den yngre grannen) som fyllde 18 år på söndagen. Gick i nu över 2 timmar på stan me flipflops och ti slut hitta jag en perfekt present, en taskumatti vart man kunde få en kaiverrus på! Den köpte jag och på söndagen klo 13 hämta jag den och på kvällen klo 18 åkte jag ti Haga var det var lite partyparty. Av de behöver jag inte berätta, men en bild kan jag sätta så att ni lite ser va vi gjorde:De om veckoslute. Nästa i tur är tutorisering... På tisdagen var det i Arcada idrott och hälsopromotions urvalsprov 2008, ca 175 hade sökt in och 90 sökanden hade fått inbjudan ti inträdesprove. De va nästan dubbelt mera på urvalsprove än vad det var 2006 då jag sökte in, och då fanns det 5-10 tutorer, år 2008 fanns det en, jag. En tutor och 90 sökande, int kanske helt såsom de borde va... Min uppgift var att leda gruppen ti olika platser, se till att dom är i tid, svara på frågor, hjälpa i uppgifterna och berätta egna erfarenheter. Först hade dom skriftlig tent, då så satt ja alla provpapper på sina ställen och såg till att alla hitta en plats och att ingen fösökte luntta. Efter de gick jag med min lilla grupp ti bollhallen i Gumtäkt var dom sku ha beep-test och ledarskapsövning, och där fick jag hjälpa till i mycke saker angående ledarstil och annat, men mest frågor kom om TANOKE banan som dom sku gö efter maten. TANOKE banan är/var en bana var man testa bollsinne, löpteknik, balans, hopp, redskapsgymnastik och rytmik. Fick berätta och visa mååånga gånger olika rörelser, fö de va så få som våga komma o fråga av mig så fick helatiden gå runt o fråga och då berätta dom att dom fattar ingenting... Efter att alla gjort ledarskapsövningen var det lunch och efter de vade sen TANOKE. Vi hade bestämt me lärarna att jag sku visa dom svåraste delarna av banan så att alla sku se lite hur de ska göras. Fick där lite svett men min dag var int ännu över. Fick springa från bollhallen ti Arcada ett par gånger för efter TANOKE hade dom ännu intervju, och det tog för länge för dom att gå tibaka, så satt några o springa. Närmare klo 17 var min dag över, och ska få studiepoäng av min insatts. Aijoo man sku väl kunna säga att såg några bekanta i urvalsproven, Chride var där och Toni (Musto) och sen en milpol från armén och en annan som jag kände igen från utseende från armén.

Annors ha denhä veckan vari lugn, helt roligt att de lite ha regna. Futis EM ha vari bra, har nog mina pengar på Portugal. Arbete ha vari lugnt, vi fick i början av veckan några nya barn så måndagen va igen ett kaos men andra dagarna ha gått bra. Vad som kommer och hända är att jag på söndagen kommer o åka ti BBO när de e besöksdag, annors vet jag int helt, på lördagen bli de kanske beachvolley... Men sånhänt ha ja haft, få se fortsätter jag mitt aktiva skrivande eller int. De e så roligt o kolla på första blogginläggen när jag ha skrivi exakt om alla skoldagar, nu sku ja int mera orka me de... :P