En dag i tage...

keskiviikkona, helmikuuta 06, 2008

Start för studierna

Igår vändes igen ett nytt blad i min livsbok, studierna börja, igen, men nu på en ny plats med nya studiekambrater. Första gången börja studierna i Sydvästs yrkeshögskola i Solvalla, nu börjar studierna i Arcada. Dom som jag första gången börja med så är nu tvåor och jag börjar med dom nya ettorna. Fastän Arcada är ca 3 kilometer från mitt hem så åkte jag första dagen med bil ti skolan. Första lektionen hade förkortats till en halv timme men den tog bara 15 minuter. Vi gick igenom vad vår nya kurs idrottsdidaktik innehåller och lite om kursens innehåll. Har inte fattat ännu ordet didaktik så bra men om jag fattat rätt så betyder de någo läran om undervisning. I den kursen ska vi göra ett 8-10 sidors arbete och de görs parvis, så på de sätte kommer jag lite mera in i den nya gruppen. Arcadas mat va dyrt, tog två pepparbiffar och potatis, priset var 6,10 €!!! Äter nog int mera i den platsen... Blev redan lite kaveri me den som jag ska göra pararbetet med när vi börja prata om militären i matbordet (de e någo som e alltid gemensamt med killar).
Andra kursen som jag hade den dagen var lag och rätt, juridik kurs. Till min glada överraskning hade också våra tvåor den kursen, så hade gamla vänner där med mig. Vår linje var inte enda som ha den kursen, utan där e från alla linjer studerande. Lektionen tog 2.5 timmar, och de va slööött som vad. Första timmen gick till att vi fick veta till vilken grupp vi hörde och när läraren berätta kursschemat. Dumt är att grupperna är gjorda så att man ha fösökt få från varje studielinje en studernade ti varje grupp, så man ha ingen som man känner. Nästa timme gick till att vi fick titta på powerpoint presentation om finlands nya grundlag, riksdag, president etc. Några av tvåorna sov och jag var nära på att bara lyssna på musik hela lektionen.
Efter den första traumatiska skoldagen passar det bra att ha två dagar ledigt, och på fredagen ha jag också bara två timmar. Nästa vecka ha jag igen måndag och onsdag ledigt, så lungt men säkert så börjar jag studera igen.