En dag i tage...

perjantaina, helmikuuta 12, 2010

Why have I never cared?

Såhär frågar Brandon Heath i sin sång "Give me your eyes".

Varför har jag aldrig brytt mig? Brytt mig om andra människor. Tänk när du skall in i butiken, väntar du på andra eller försöker du tränga dig igenom? Hur är det i tåget då, tänker du bara på dig själv?

Under de senaste tiderna har jag märkt att andra människor bryr sig om mig. Jag har många gånger vari i butiken och köpt en banan eller en energidryck, och en vänlig människa framför mig har låti mig fa före henne/honom i kön. När har du senast gjort så?

För att ge lite tillbaka till mina medmänniskor har jag börjat tömma vår parkeringsplats (för 10 bilar) av snön och isen, med andra ord försöker jag slå ett 20 cm tjockt lager bort så att vi kan se svart asfalt.

När jag går till skolan tittar jag helatiden runt mig och aktar för människor, cyklar och bilar. Som fotgängare försöker jag vänta på att bilar åker först och sedan går jag. Orsaken är att det är lättare för en människa att stanna i sånhänt väder, plus att om bilen int helatiden behöver bromsa o accelerera så är det också mer ekonomiskt för dem.

Dessa är bara ett par konkreta exempel på hur man kan bry sig om sina medmänniskor i samhället. Varför vi skall tänka på andra människor är för att Jesus gjorde det också. Han brydde int om de var kvinnor, handikappade, dumma, fattiga, etc. Han tänkte på alla, han älska alla, och han älskar oss alla ännu också.

Give me your eyes so I can see. Give me your love for humanity. So give me a second chance, to see the way you see the people all along.