En dag i tage...

sunnuntaina, syyskuuta 09, 2007

Slapp, slappare, milpol-sani…

Idag e de mera 25 morgnar kvar, vilket kan låta mycket men dagarna far snabbt när man gör så lite som jag. Denhär veckan var kanske lite slapp men den va rolig medesamma. På måndagen hade inte milpol nån tjänst, men nya sanikursen börja. På tisdagen börja vi med vår fysiska fostran alltså morgonlänk och muskelkondition. De skall vi ha varje morgon och mot slute blir de tuffare, eller beror hur vi wanha orkar... På tisdagen hade milpol bara lektioner men jag var på sanikursen som hjälputbildare, alltså jag satt i soldathemmet vid datorn, titta på tv, läste tidning och spela biljard. På kvällen var det KBG och huran KBG vi hade också. Vi va ca 10 stycken och stolarna börja ju ta slut. De e roligt att se att KBG är stort för kont 207 när den för kont 107 var lite liten. Väntar bara att se hur många kommer till HD, enligt nuvarande listan skulle det redan vara en bra mängd. Onsdagen och torsdagen var likadanna som tisdagen, jag höll fysiska fostran på morgonen och ledde ett par gånger formationen till sjukis och bort från sjukis. Annors få dagen i sode när milpol hade krigsfångeläger på onsdag-torsdag. Själv sov jag i min egna stuga i min varma säng... På torsdagen var det sen lomille poistu efter vapengranskning och slapp SSS-granskning.

Åkte som vanligt med bil men nu hade jag två milpolare med mig som skulle ti stan, så dom fick skjuts. Hemma vade sen bastu och film med grannarna som normalt. På fredagen va jag till Malm o ta passfoto (behöver till armén) och när jag nu en gång var i Malm och hade just fått min dagapenning på konto så köpte jag ett nytt kors till mig. Min konfirmationskors har försvunni nånstans hemma och använde det inte så aktivt heller på de senaste tiderna så tänkte att nu skulle det vara dags igen. Köpte en vitguld krusifix med silverkedja (silverkedjan var ca 100€ billigare än vitguldkedjan). Efter lunch hemma åkte jag till Solvalla o diskutera om mina studier som skall fortsätta genast efter armén. På hösten kommer jag o ha det slappt så hinner bli van med studier och läsandet före jag sen på våren börjar studera i samma takt som nya ettorna. Jag gick ju förra hösten med nuvarande tvåorna så jag har gått nästan alla kurser som nuvarande ettorna går på hösten, men någo nytt har dom också i sin schema, så det skall jag gå. Den första lektionen har jag genast på måndagen 8.10 och det är dans... Jag har ett par arbeten ännu ogjorda så dom skall jag göra klara så får jag godkända mina kurser. Dessutom har jag två tenter som jag inte gjort eller som inte varit godkända, så till dom skall jag försöka börja läsa genast när jag kommer till civilen. Förra året lyckades det inte med anatomin och fysiologin hann jag aldrig skriva. Tillbaka till loman och slut med studierna. Senare på kvällen var det höstens första baggis och en bra baggis var det också. Många konfirmerade var på plats och en del av oldies var o. Hörde att många e anmälda på hjälpisutbildning och många skulle också vara påväg på BBO-weekendin nästa veckoslut då jag har loma från torsdagen till måndagen. Lördagen börja med volleyboll i Puksu efter hårda diskussioner. När vi sku börja spela märkte vi att det fanns två män i helt för spända kläder som öva beachvolley. Dom såg ganska proffsiga ut och dom hade kommi med bil på plats och bilen var helt brevid planen. Vi få lite närmare och såg vad det stå på bilen... de va ju systrarna Nyström (alltså de var inte någo killar utom kvinnor)!!! Jag hoppas alla vet vem dom är så behöver jag inte berätta det. Henkka fösökte fråga om dom sku villa ta en match men dom sa näj. Vi spela där nu själv men en stor del av spele gick till de att vi såg på när dom spela. Slute av dagen städa jag lite (ihme kyllä) och hitta någo CDn och DVDn i mitt skåp. Börja titta igenom dom och hitta från dom äldre bilder som försvunnit från min hårdskiva. Jag vet att några har på sina dator också bilder som jag tagit och gett till dem men jag har inte orkat kopiera dom tillbaka till min hårdskiva, men nu på hösten har jag så ledigt att jag borde hinna med det.

Som ni säkert märkt har jag skrivit mindre o mindre helatiden om min armétid, orsaken till det är att det inte mera händer så mycke intressant. Det är nu föde bra o berätta att jag inte har någo problem i armén, fastän många som skall hem samtidigt som jag så hajor me dagarna nu just. Det är en sak som jag inte fattar, hur kan man gå sönder när man har så lite kvar och tiden som du är i armén känns mera som hemma än som tjänst? De känns ju nog som lite onödigt men nu har jag det hellre såhär än att jag skulle anfalla varje dag och äta från matabacken mitt i skogen när det regnar. Jag går int sönder, men jag har lite friare händer än några andra. T.ex. KJK sanina får inte vara i sode på tjänstetid om dom inte frågar enhetschefen. Milpol få vara för ingen orkar säga till dom att dom int sku få va, fö annors sku alla börja wemppa eller någo så att ingen tjänst sku lyckas. Jag är int helt säker om jag mera hamnar på läger eller inte. Saken e de att jag borde vara som dejour på sjukis andra sista hela veckan och veckoslute, alltså veckan efter BBO-weekendin. 21.9 borde milpols loppusota börja och det är alltså på en fredag. Den borde, enligt gamla listan, vara enda till torsdagen, så alltså 6 nätters läger. Vet redan att en av vår enhets sani fick lomapommi för han skall på dedär lägre, o han e int milpolsani, så de kan va att jag få sitta på sjukis som dejour över veckoslute när andra e på loppusotan o hajoo. Vår loppusota kommer int föde o va nån stor, för det lyckades inte med att nya milpol skulle börja vakta före vår loppusota, utan wanha milpol är ännu i vakt under loppusotan, så dit far 10 milpolare plus två som är i Björknäs. Med andra ord är det inte änns 20 beväringar på dendär loppusotan. Och nu hade blivi till det att jag börja igen prata om min armétid ganska mycke fastän jag just sa att jag har minskat med det helatiden...

Men sånhänt nu. Det blev ingen fotograferande dehär veckoslute men nästa veckslut blir sen ännu mer fotande. Och säkert kallare, det har ju börja bli helt jätte kallt redan. Kanske det kommer snö sen när HD är igen, som förra året. Hajo int me dagarna o int me studierna!