En dag i tage...

sunnuntaina, elokuuta 05, 2007

5 veckors sani-juttun, över!

Jess har de senaste 5 veckorna i armén bara gjort olika sjukvårdsmans uppgifter, som att sitta på sjukis som dejour, hållit förstahjälp 2 kurs, varit med på inryckningen, vaccination och läkargranskningar, hållit teori och praktik om förstahjälp till rekryterna etc. Någo dagar ha vari mera uppgifter och några dagar ingenting, men de ha varit slappt och bra. Denhä veckan höll jag praktik-lektioner, först på måndagen till ATU-kursen alltså Finlands utländska styrkor och resten av veckan va ja som dejour på sjukis o höll lektioner på dagen. På tisdagen var en speciell dag, jag höll mitt första KBG möte. Där va Matti och två andra rekryter, vi hade de helt kult och fick t.o.m. en liten diskussion till gång. Från tisdagen till fredagmorgon var jag som dejour och hela onsdagen få som dejour, på torsdag eftermiddag måste jag o hålla lektioner. Fredagen va sen igen LOMA-dag och det kändes bra. Man hade int på veckan gjort annat än sovi, lärt, suttit, ätit o slappa. Till största del gjorde man dedär i Soldathemmet...

På fredagen åkte jag o Jan hem och på kvällen hade jag bastu/leffakväll me Jussi (äldre grannen om nån int redan vet det). På lördagen vakna jag till ett textmeddelande var det sades att det skulle vara beachvolley om ca 1 timme. No de blev ju lite bråttom o äta o göra sig färdig, men de va ingen hätä för beachvolleyplanen va upptagen, det var Pony-beach turnering på gång. Så man vänta o sen när alla va på plats fick vi byta till en annan plan lite längre borta. Där fick man helt bra spel fastän bollen flög lite till brännäslorna. Lite solandet och kastande av människor ti vattnet och där va dagen. På kvällen va de bastu/leffakväll hos Freja. Första filmen sku va Dogma, men efter ett par tjugo minuter byttes filmen, orsaken får ni veta med att se själva filmen. Dom två andra filmerna va bra, första va den legendariska Dodgeball och andra sen en romantisk-komedi dansfilm Shall We Dance. Mellan filmerna slapp Jan av sitt extra hår tack vare mig och rakmaskinen. Idag på söndagen sov jag IGEN för länge och märkte att klockan e så mycke att kyrkan ha börja igen. Ha tycks lite univelkan från armén... Senare på dagen ska vi o spela beachvolley och på eftermiddagen vet jag int ännu vad ja ska göra. Min armévecka kommer int o va nån hård, på måndagen troligen gör jag ingenting och på tisdagen och onsdagen slipper vi o skjuta med pistol och MP5. Om någon int vet vad en MP5 är så titta på Bond filmer, där finns det alltid minst en MP5!!! Resten av veckan gör jag ingenting i armén, för kommer redan på onsdagen hem igen. Veckoslutet går troligen på Järveläinens lande men vet int ännu vilka dagar. Onsdagen far med futisträningar och torsdagen med golf och på kvällen fotande av futismatch.

Sånhänt ha de vari o såndänt kommer det o vara. Många av er börjar ha flyttning och ändringar på gång när ni ska börja studera nu ordentligt. Själv fick jag göra det förra året men jag behövde int flytta enda ti Åbo som några av er... Men jep, sånhän lite kortare text nu. Har lärt o skriva lite kortare o de tror jag är en bra sak. Hoppas vi hinner ses snart igen, några av er har man int sett på en jätte lång tid! Hejdå!!!

2 Comments:

  • Det låter som du har det bra! Du bara kommer hem på helgen så är redan allt program fixat färdigt!:D Det är annars väldigt roligt att höra att du hållit KBG-möte. Det är väldigt lärorikt att få mer ansvar!:)

    By Anonymous Anonyymi, at 12:04 ap.  

  • Vet int hu lärorikt de e men helt kiva o göra någo nyttigt. De e ganska kiva o komma hem när man int själv sen behöver tänka vad man ska göra, utom andra bestämmer de. Lite som i armén... :D
    Ändringar i min vecka, på torsdagen hinner jag int fa o fota futismatchen utom skall bara golfa, men vet int ännu vad jag gör på dagen.

    By Blogger 7ommy, at 5:46 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home