En dag i tage...

sunnuntaina, elokuuta 19, 2007

Var jag på ett 4 dagars läger?

Svaret borde vara ja, men jag vet int kan jag kalla min vecka för ett läger, och ännu ett 4 dagars läger...

Orsaken e att vi på måndagen åkte ti lägerområdet jätte sent och vi åkte på torsdagen ca klo 3.30 på natten. Ett läger kan jag inte kalla det för jag gjorde inte så mycket, på tisdagen t.ex. sov jag hela morgonen enda tills lunchen och sen efter de ett par timmar före middagen. Huvuduppgiften som jag hade var att se till att hygienen sköts, matutdelningen fungerar, makkipakkin (ute wcn) inte är full och sköta olika rekryters problem. På onsdagen fick jag hålla med Jan utbildning i förstahjälp och evakuering. De va mycke roligt och ännu roligare o titta på när man int själv behövde stressa sig med krypande, springande, lyftande och allt. På onsdag kväll o natt fick jag mera ansvar när min tälts undi få bort från lägret så jag var tillfällig tältäldste, men int brydde jag så mycke, bara de va passligt varmt i tältet. På torsdag natt vakna vi jätte tidigt och packa allt och ca 3.35 börja vi gå bort från Syndalen mot Dragsvik. Jag hamna också gå men jag hade tagit bort från mitt stridsbälte lite saker så jag hade det inte så tungt. Plus att jag lyssna på musik sist i ledet... Under marschen fick jag nya order att bli på en vattenpunkt och se till att den sköts, och det passa mig, fick bilskjuts tillbaka till brigaden, men de fick alla andra också men jag fick längre. På brigaden satt jag allt i skick, putsa vapnet och väntade tills klockan blev nästan 16.00. Några minuter före det få jag ut från porten och min loma började, igen...

Som ni säkert märkt så har jag haft lite längre loman nu och orsaken e att sommaren är nu som bäst. Har nog ännu lediga dagar kvar och dom använder jag t.ex. före BBO weekendin och sen någon tar jag en måndag eller fredag ledig, helt hur jag vill. På torsdagen hände det inte så mycket, men på fredagen var det sen mera action. På fredagen få jag till stan och fota (bilderna finns i förra inlägget) och jag fota mycket. Idén var att få en bild till en fotograferingstävling vars ämne var ”människa och djur”. Hitta int någo andra djur än fåglar och dom fota jag och titta på länge. I ett skede vid Tölö så blev det en lite skrämmande situation när någo fåglar börja lite retas med varann och jag satt i mitten och försökte fota. Ärligt sagt så någo fåglar flög ca 1.5 meter ifrån mig och det var nog skrämmande när man efter de märker att man int ha nån väg o rymma... Så jag fortsatte o fota. På kvällen åkte jag ti Haga till grannarna och vi titta film dit. Vi besökte på natten en lite pub var vi lyssna på karaoke. Kvällen hade annors gått bra men lite före vi sku va och baren sku stängas börja ett par män strida och till slut blev de ett gängslagsmål. Vi gick lungt ifrån och sku ringa polisen på plats men en av männen märkte att vi ringde nånstans och kom ganska så argt emot oss. Tack o lov så prata vi oss bort från situationen och fysiska kontakten blev till ett knuffande. Vi ringde lite senare polisen efter att vi gått längre bort och sen få vi sova. Sov alltså inte hemma utom i Haga hos grannarna. På lördagen åkte jag hem, förde farsan o springa HCM (Helsinki City Maraton), hämtade ena grannen och sen via Lidl. Kvällen få hos Sandells med lite Singstar och lekande av Sannas (inte Lylys) baby. Andra som var på plats var Henkka, Hanna, Carla, Sabina, Mixo, Magdis, Mathias o Johannes. Senare kom Mannu o Heidi också men lite efter de måste jag redan åka tillbaks hem, till bastu och film, inte med grannarna. Nu på söndagen skall jag fa ti Kytäjä o golfa, och på kvällen blir de snabbt bastu med grannarna före jag åker tillbaka ti stugan min. Nästa veckoslut sitter jag inne för dejoureringens skull och sen nästa veckoslut e de ju konfis. Någo veckoslut skall man försöka komma ti Åbo o hälsa på men de kan bli att de lyckas först sen när man e i reserven. Men sånhänt litet nu...

1 Comments:

  • Bra att ni lyckades ringa polisen och tur att ni inte råkade illa ut!

    By Anonymous Anonyymi, at 4:13 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home