En dag i tage...

sunnuntaina, heinäkuuta 29, 2007

Klassen UPP!!! Joo lepo baa…

De finns int nu så mycke o berätta om gångna veckan. De ha vari ganska simppel o dagsprogramme ha vari likadan. Måndag, onsdag och torsdag höll jag lektioner för rekryterna i första hjälp och på onsdagen höll jag för 1.KustKompaniet också militärpastor Weckis del om stupades vård när han var på Jarmo Mäkinens minnestillfälle. Helt bra gick de ju fastän man int kunde göra de alls lika bra som Weckis. Jag var enda av sanina som höll på någo sätt ordning i klassen och det behövdes. Några gånger måste man höja på rösten ganska mycke o ett par gånger måste klassen stiga upp så att alla hölls vakna. Helt kiva va de ju... På tisdagen hade vi inte lektioner men istället hade vi över 100 sjukanmälda!!! De behövdes lite hjälp ti sjukis så dit få ju en del av dagen. Fredagen va enda dagen jag var med på milpols juttun, men de va ganska onödigt när vi va 3 jägare, 1 korpral och 3 undin som kunde vara med, och en av jägarna va wemppa o satt som dejour o andra måste bli på enheten så att han kunde vara tillfällig dejour. Andra sanin få till skjutbanan o sova på flakan när vi va me korpralen, 2 undin och jag i idrottshuset o göra någo. De va faktiskt helt kiva o puntta lite men ännu lepogare o sitta på sode o spela biljard. De gjorde jag varje dag på veckan under varje lektionspaus. På torsdagen putsa jag mitt vapen som jag inte använt på ca 2 månader, så de va int så mycke arbete. På fredagen hade jag skåpet i SSS-skick och vi hade SSS-granskning, de ha jag int haft på länge... De va också kiva o se när 1.KustK slapp på sin första loma på fredagen och vi wanhan få lite vår egen tid på loma. Hela veckan har alltså varit ett glädje och nästa vecka har jag sen varje dag lektioner och på veckoslutet loma. Enda sämre saken denhär veckan var torsdagen, när jag inte slapp på min kommendering. Weckis var lite överraskad av de att varför man int kunde skicka mig på torsdag eftermiddag ti Pieksämäki eller redan på morgonen me andra, fö i dom andra punkterna på lektionen hade dom på torsdagen en som höll ensam en punkt, höll sin egen punkt och hjälpe en annan o hålla hans punkt när hans kaveri hade fari loma... Lite liksom weeeird...

Men joo, lite missnöjd e man ännu o, men på veckan får man sen läsa från allas bloggar hurant ni haft de där. Jag ha allefall haft en helt kiva veckoslut, på fredagen hela dagen o kvällen o natten me grannarna, sen långa tupplurar och på lördagen ca 3 timmar ute o fotografera vid Vandaå trakten. PS! Bilderna finns i förra inlägget!!! Kvällen få med film och editering av bilderna och på söndagen publicerades bilderna sen och jag skrev denhär bloggen. Slute av dage far säkert med nånslags sport, dator, mat och på kvällen kanske ännu bastu före jag åker tillbaka. Nästa veckoslut så har man sen kanske lite mera program sådär gemensamt, hoppas jag. Men sånhänt nu, skriv aktivt och sätt själv också någo bilder på era bloggar, bilder berättar mera än sånhänt bullshit-skrivande! xD