En dag i tage...

sunnuntaina, syyskuuta 02, 2007

Två lugna veckor och ett fotograferande veckoslut

Jjjep nu slapp jag igen på loma, efter att suttit ett veckoslut inne. Det var mitt andra sista veckoslut som jag sitter inne. Jag försöker, som vanligt, skriva kort, och nu så blir de ganska kort för det hände inte så mycket. Första veckan fungera jag som dejour på sjukis, fick va hjälpdejour så dagarna få till största del till att sova. På veckan skaffa jag Facebook, I went with the flo... På veckoslute flytta jag lite saker från amfibieskolan till 1 KustK för vi sku flytta dit andra veckan. På måndagen blev de sen bråttom när jag fick veta att jag ska med på läger och att före de sku alla saker vara i 1 KustKompaniet. Och jag sku packa min fältare och hinna äta lunch också, tid hade jag 50 minuter... Jag hann helt bra och efter de fick man vänta lääänge före vi åkte iväg. Vårt läger var på Russarö, alltså på en ö var det fanns en kasern, så vi fick sova inomhus. Milpol fungera som grupper som leddes av nya kadetter, alltså blivande högre stampersonal. Vi sku va på ”läger” 4 dagar, men hela måndagen få ti väntande och hämtande av saker. På tisdagen börja vi övningen, vi gjorde två anfall med KASI-simulatorsystemet, alltså den simulera anfallet och visa var vi rörde och berätta om man blev skadad. Vi fick västar som hade olika mottagare i sig och i vapnet en ”laser” som sköt strålar och om de träffa nån av mottagarna så sa västen sen om man blev skadad och hur svårt. Lasern fungera på de sättet att vi sköt med smällpatroner och rekylen som kom från det gjorde att lasern sköt. Om man blev skadad så kunde man inte skjuta på en tid och ens ”livskurva” skönk hela tiden beroende på skadan. För att stoppa det hade vi ett par ”domare” som hade en bössa som dom kunde läsa västarna, rädda liv etc. Systemet e lite svårt o förklara, men jag hoppas ni fatta änns någo... Vårt anfall börja med att vit steg i Jurmo båtar och steg i land lite längre borta, varifrån vi sen börja granska området och närma vårt mål. Jag fungera som sanitär under anfallet alltså om nån blev ”skadad” måste jag springa dit och säga vad jag sku göra och sen fixa en av domarna honom med deras bössa. Som ni kan gissa, blev många skadade och jag fick springa helt jätte mycket. Och det gjorde int alls lättare de att jag int hade en radio som informera mig var skadade var så jag fick springa helatiden lite hit o dit o leta skadade. Gruppcheferna alltså kadetterna hade radio så jag försökte vara så nära dem som möjligt så att dom kunde säga vart jag sku springa. I första anfallet klara jag i liv och rädda ganska många, i andra rädda jag ännu mera liv men blev ganska i slute skadad i vänsta armen, fräkt för sanitärer får man inte skjuta!!! På onsdag morgon hade tredje o sista simulatoranfallet och jag fick igen springa. I slutet blev de dåligt för hela plutonen när jag blev skjuten och alla fortsatte bara o skricka på ”MEDIC”, ”SANITÄR” och ”LÄÄKINTÄMIES”. På eftermiddagen och kvällen/natten hade vi skarppa anfall alltså vi sköt med riktiga patroner och den var mycket rolig. Jag fungera inte som sanitär utan var i en grupp gruppchefens stridspar. På dagen sluta vår grupps patroner ganska så tidigt och de var lite dåligt, men vi klara ti slut. Fick kasta en rökkranat vike va jätte kiva. På natten fungera jag i vår grupp som ljusmannen, alltså jag hade en ljuspistol och 60 ljuspatroner för att ge ljus så att vi såg vart vi sköt. Dessutom fick vi skjuta med spårljuspatroner och de va helt sika helmi. Största delen av anfaller få till att jag sköt ljuspatroner så att andra kunde skjuta. På torsdagen åkte vi tillbaka och jag fick sättit mina saker till min stuga och skåp. Till mitt glädje flytta jag tillbaka till min G-periods stuga alltså stuga Keitjärvi. Dessutom fick jag samma skåp och min säng är på samma stället, den e bara vänd 90 grader men föde i samma hörn. På fredagen få jag sen på loma.

Kasta Jan hem och åkte själv hem o vänta på vidare direktiv om kvällen. Kvällstjänsten var att hämta Jan o Freja och sedan åka till stan för att se på FM-tävlingen i fyrverkeriet. Vi lämna bilen vid Olympia stadion vilket ansågs efter en tid att vara en mycket dum idé, för vi gick till Kampen sen och se dom andra och äta. Dom andra var Benji, Hanna, Hanna (årets konfirmand), Lotta, Henkka och Sanna. Därifrån gick vi sen mot Kiasma var vi sen blev och se på. Jag fota helatiden och dom andra hade bara kallt. Lite före midnatten separerade vi och jag körde Lotta hem. På lördagen tog jag det lugnt på morgonen med att sitta vid datorn o se hur bilderna lyckades (se förra inlägget för bilder). På dagen åkte jag snabbt till stan för att köpa ett par böcker. På kvällen var jag till Malms kyrka var konfirmationen var. Fota dit ganska mycke o hade det roligt (se bilderna i förra inlägget). På kvällen blev de bastu o film me grannarna och pitsa. Nu på söndagen så ha jag skrivi dehär färdigt, sättit bilderna från kameran på datorn och sen ti bloggen... Idag e de 32 morgon kvar, varifrån 9 dagar e permisson, och ett veckoslut sitter jag mera inne. Kommande veckan skall jag börja fungera som hjälputbildare i sanikurs 207 och skall hålla varje morgon fysisk fostran för de blivande sanitärerna. Få me de samma träna min egna kondition för sista coopertestet. Men sånhänt nu. Vad jag nu läst o hört så ha tycks allas studier börja bra men några ha haft de lite stressigt. De tar sin lilla tid att bli van igen me studier när man haft en så lång paus från studier, läxör, lektioner, lärare... Få se om man hinner besöka Åbo här men tror att de blir tills de när jag är civil igen, eller beror hu de passar för åbostuderandena. Jooo, dehär blev int sen heller så kort inlägg som jag trodde i början... :D Förlåt

1 Comments:

  • Hej mään! Där ser vi vad som händer då medicen delaa... Tervetuloa vaa Turkuse sit!

    By Anonymous Anonyymi, at 11:34 ap.  

Lähetä kommentti

<< Home