En dag i tage...

sunnuntaina, heinäkuuta 22, 2007

Lite längre loma

Som säkert nu alla ha läst eller fått höra nånstansifrån så kommer jag alltså inte till Pieksämäki på kommendering. Jag har en sani-nakki hela nästa vecka och sen nästa vecka. Skall hålla lektioner till ATU-kursen och till nya mullina om första hjälp. Int e de ju nån dåligt, de gör mina chanser större att bli utbildare för nya sanina på sanikursen, men nu e man ännu o lite missnöjd när man fick veta att man int slipper på sina kommenderingar.

Ja hann nu redan skriva i armén om min vecka så denhär gången får ni läsa om min loma bara. Åkte på torsdagen redan hem efter att läkargranskningarna var över och det känns bra. Som undantag så slapp vi lite tidigare på loman, vanha som vi är och milpol som vi är, så vi lite pelitti me portens militärpoliser. Tog all extra medi-kama som jag hade i skåpet med hem så nu ha ja en förstahjälp låda i mitt rum. Alltså hemma. I Helsingfors. På torsdagen få kvällen me Mikko o Jussi, vi spela ganska mycke, bada bastu och titta en film, K-18 (Mikko e först 17 men whaeva). Vi va javisst i butiken före de o köpa lite mat ti oss. På fredagen sku ja fa o köpa en ny klocka ti mig själv (gamla få sönder i milin, kanske den fick piss på sig) och en billig kniv eller liknande. Hitta ingen, så spela me Mikko på datorn ganska mycke. På kvällen blev det sen film hos Freja. Vi va nu en såndän liten porukka dit, Jan, Henkka, Emma o jag. Hanna kom senare o hämta sina bröder, hon hade vari o bailabaila... Vi titta två filmer hos Freja o klockan visa det också. Råka fa först efter klo 3 o sova, hade nästan tänkt vaka hela natten o fari sen o fota soluppgången. På lördagen åkte jag sen ti stan igen o leta på min klocka o monitoimityökalu, och hitta båda i Clas Ohlson. På dagen blev de lite fotande av hunden och någo kråkor (se bilderna i förra inlägge). På kvällen blev de harvinaista herkkua, det var bastukväll i vår lilla bastu. Dit rymms 5 människor på en gång men då e de redan lite... no ni fattar! Järveläinens, Emma, Freja o Sanna kom och ihme, hunden skällde inte! Vet int ha den sen blivi så van redan me er eller om han ha bara gonahtanu som jag... The guys få först ti bastun o flickorna titta under den tiden på ”Good Morning Vietnam” men sen börja dom titta på ”Save The Last Dance” som Sanna låna sen hem. Hanna va enda flickan som int orka fa ti bastun, men dom andra få o njuta av den finländska pärlan. Efter att alla hade vari i bastun o Henkka hade sluta tala i telefonen ute så börja vi titta på ”Collateral”. Efter att gästerna fari hem, va de ti grannen o spela på datorn, mitt på natten o sen få man igen någon 3 tiden o sova. På söndag morgon få Jussi o jag ti Paloheinä o spela årets första runda golf. Som man kan gissa så int gick de så bra, men vi bestämde att vi ska fa ännu en gång o spela men på en bättre plan. Efter golfen vade snabbt o byta kläder o sen ti Pony Beach för lite beachvolley. De blev nu int så mycke spel för ingen hade boll o ingen hade nästan nån vatten, så ja körde hem, hämta två bollar o vatten. Vi spela nu en tid före Jussi (alltså ex-hjälpisen) ringde o fråga om vi sku fa o spela futis, så sen bytte vi sport. Vi fick bra spel när Jussi o Linda kom o Kim kom sen senare. Freja blev int o spela så länge o Sanna åkte o hem efter nån tid. Efter spele vade dusch hemma o ti datorn.

Snart ska ja o äta, spela säkert någo spel me grannarna o sen åka igen bort ti ett par dagar. Borde komma nästa veckoslut hem men de e int nu så många av er som ser mig när alla e i Pieksämäki. Någo hittar man nog o gö. Men sånhän loma, borde komma nästan varje veckoslut hem och 8.8-12.8 ha ja sen min nästa massaloma. Men jep, sånhänt nu. Hoppas ni nu ha roligt på Pieksämäki o ta nu foton eller videon så får man änns se dom så får jag känna änns lite som att jag varit med dit. Hajoo int me alla flickor o pojkar som springer på natten! Loppu.