En dag i tage...

sunnuntaina, syyskuuta 30, 2007

Loppusota och loma i H:Fors

He e litchi dagar kvar! Har gjort allt nu i armén, sista dagarna är bara att vänta och lämna in allt det man fått i början. Skall lämna in specialutrustning, vapnet och alla kläder under veckan. Jag skrev inte någon blogg förra veckoslutet fastän jag var i Helsingfors, för jag var inte på loma i H:fors. Jag var på militärpolisernas loppusota var vi var hela 3 KOMPANIER, alltså ett kompani bestå av 4 plutoner, alltså av ca 120 krigare. Lägret börja på lördagen i Nordsjö och sluta på torsdagen i Sandhamn, och tiden gick snabbt fastän lägret inte börja på ett bra sätt. När vi kom var det ännu ganska bra väder, men på dagen börja de regna och de regna mycket, men det var också enda dagen när det regna. Sista natten regna det också men det störde inte när lägret var nästan slut redan då. Vi gjorde mycket på lägret, vi fick vakta port, transportera en VIP person, göra kompanianfall var vi var eldstöd och andra gången storma vi in i en byggnad. Vi sköt olika tester med STG och pistol, gjorde anfall i byggnader och försvara byggnader. VIP keikkan var överlägset det roligaste på hela lägret när vi hade high speed car chase mitt i Helsingfors, vitsi de va helmi! Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riitti!!! Vi flytta tre gånger tältstället under lägret, först var vi i Nordsjö, sen i Sandhamn nära stranden och sen flytta vi lite mera in i skogen. Själv brydde jag inte var tälten fanns för jag sov i bilen, det var ganska skönt. I Sandhamn slapp vi en gång i bastun (skööönt!!!) och vi va tre kvällar i soldathemmet, så int helt lägerfiilis dom sista dagarna... hela lägret var helt super, fastän man var i början helt hajoo o missnöjd när man int fick va på sjukis o dejourera för sista gången. Fiilisen var på topnivån, humorn var galet bra... man sku int ha kunna be för ett bättre läger eller en bättre pluton och ledare. På torsdagen va de nog skönt o komma tillbaka när man fick sova i en säng var det var varmt o skönt... På fredagen var det sista läkargranskningen och allt var ok, efter de vänta man bara på loman. Nya milpol hade tagit över vakten och genast så moka dom. Klockan var kanske 15.50 och permissionen börjar klo 16 och då får man först släppa beväringar ut, men jag sa bara moriens ti vakten, han hälsa tibaka och jag gick bara. Ei iiihan näin...

Körde bilen ti porten o vänta där att Jan kom ut. Sen körde jag hem o Jan fick nu ta tåge från Åggelby hem. På kvällen var det Baggis och fotokväll, och före baggisen hade de vari första hjälpisskolningen. Det var helt vitsis mycke människor på baggis!!! Bra att vi alla rymdes i en ring, o för att får de o lyckas också så måste vi flytta på bord o stolar. Bibeltexten skådespelades och nånslags diskussion fick man igång. Efter diskussioner och annat formellt så börja vi se på bilder från BBO-Weekendin. Måst väl föde sätta hit sen i någo skede någo bilder så alla kan se, för alla va int säkert i Baggis då vi titta på bilderna. Dessutom visa ja bilder från skriborna dehär sommaren. Sen va de mat och hemma var det bastu på andra sidan vägen. Lördagen va ganska slö på dagen, trodde att vi sku fa o spela någo eller någo sånt men det blev ingenting, men det gav bra me tid för mig att förbereda min filmkväll som skulle hållas i min mammas brors bostad. Mamma, pappa o mammas bror få på en kryssning på lördagen när enon fyller 50 år. Mot kvällen blev det väntandes och dator. Jag tror detta var den största gruppen människor som aldri vari på en leffakväll hos mig, eller de va ju int hos mig men på en leffakväll som jag ordnat... Vi va int the usual gang som ofta, utan the usual gang va kanske hälften av alla. Nya var Oona, Krista, Pode, Andreas, Jemina, Anna o Lotta, alla dehär årets skribor. The usual gang hade igen blivi lite mindre, nu va de Benji, Jontte, Henrik, Henkka, Hanna, Jan, Freja o Niko. Alla lyckades föde se TVn i den lilla bostadens vardagsrum. Att hitta ti bostaden var för en stor del en äventyr, för själv körde jag dit med bil för hade DVD-spelaren och maten med mig och i bilen fanns några av gästerna. Ti dom andra gav jag direktiv och efter några samtal o nya direktiv så hitta dom sist o slutligen. Vi titta ”Anoppi on pahin” och ”Bad Boys 2”, och några sov o snarka lite under filmerna... Alla åkte hem o jag blev i de tomma huset o sova. Nu på söndagen är jag hemma igen, med TJ 4. Systern ha födelsedagskaffe, hon fyllde 22 på onsdagen. Skall åka för sista gången tillbaka till Dragsvik med armékläder på mig! I början var det svårt o tänka huran denhär dagen skulle vara, och jag vet inte ännu huran den skall vara. Därför tar jag kameran med mig och fotar våra sista dagar i armén och vår marsch ut från porten mot nya äventyrer i reserven!!! Men det är om 4 dagar, före de kan det hända mycket... som om de sku ha hänt någo mycket under de tre sista månaderna...

Men sånhänt litet onödigt information igen. Snart behöver ni inte mera läsa sånhänt, efter dehär börjar säkert denhär bloggen bli mera ett fotoalbum för hösten när man har så lite studier. Några resor kommer man säkert o göra till Åbo eller Österbotten eller kanske till några andra ställen också. Det sen i framtiden! Tills nästa gång, i det civila Nyland!!!