En dag i tage...

sunnuntaina, heinäkuuta 15, 2007

Nya mullinas 2/07 inryckning, vaccination och läkargranskningar

Denna vecka har varit en cirkus enda från måndagen, då dom nya beväringarna kont 2/07 inryckte till Nylands Brigad. Hela veckan har jag fått arbeta me nya mullina, genast från första minuterna då dom kom. På måndagen hade jag nakki med vår andra milpol-sani att va i inryckningen med och plocka bort såna som man märkte att int kommer o klara armén eller såna som bara ville prata om hälsan angående tjänstgöringen. Vi va dit 6 timmar och 3 beväringar som ville hem eller flytta på sin inryckning, alltså C-papper eller E-papper. Under tiden dit såg jag också många bekanta, som Matti som hade ganska helmi hår... På tisdagen börja vaccinationerna för alla 832 beväringar. Jag hade som arbete att dra vaccinationen i sprutor med en gammal lågstadie och högstadie kambrat som är sanitär i KJK. Vårt arbete tog inte nån länge och vi va färdiga redan klo 13 och efter de va ja i AmfSken o ta de leposti och ca klo 15 kom jag ti sjukis igen o sku börja dejourera igen. På tisdag natten måste de vara minst två dejourer vakna i dejourskoppen, jag var vaken från klo 2 framåt. På onsdagen börja läkargranskningarna och dom fortsatte ti fredagen. Jag hade som uppgift och ta urinprov på beväringarna med en annan sani. Uppgiften var inte nån värst svår, och de hjälpte att man hade lite allergisnuva på gång. Jag såg igen ganska många bekanta, såg en från vårt futislag och en gammal gymnasievänn. Min punkt va en av dom första så jag kunde sluta min läkargranskningspunkt tidigt och kunde äta före andra. Fungera föde som dejour så jag hölls på sjukis helatiden och när man va vaken på natten så spela jag PS2 eller titta på film. På fredagen var det sen Lomille POISTU och wanha milpol va fint uppställda i permissionsuniformen framför 1.KustKompaniet var nya mullina öva skjutställingar.

Kasta hem den sanin som gör pissproven med mig och ca klo 18 va ja hemma. Jussi och hans flickvänn åkte ti Jyväskylä ti Animecon messut vart jag sku ha kunna fari med, men orka int fö hade int längre loma, så jag blev me Mikko o vi spela, bada bastu o titta film. På lördagen var det fotboll och volleyboll i Puksu me Emma, Hanna, Henkka, Lotta och Sanna. Vi fick sådär ok spel till gång i futis men volleybollen var ganska slött. På kvällen var det leffa hos Sanna. Hon hade fått en boxningssäck och man måste ju testa den lite. Filmen som vi titta va ”My Super Ex-Girlfriend” vilken var ganska bra. Sen titta vi lite bilder från Björkebo och på andra bilder som fanns på min kovalevy, hade den med mig om nån just ville se någo bilder. Man måste ju visa ti Lotta någo nologa bilder av Henkka fastän han var lite emot de... Nu på söndagen e de lite slött, de regnar och man kan int fa ut o gö nästan någo. Alla e på lande eller nånstans, så man ha haft tid o skriva denhä bloggen o kanske man sku orka städa också lite.

Nästa veckoslut så kommer jag kanske redan på torsdagen hem om loman far igenom och nästa veckas tisdag börjar Pieksämäki lägret och min kommendering. Skall försöka få Matti, min gymansievänn (han e ortodox) och Sofies småkusin med dit och sen borde ju Undersergant Järveläinen också hinna komma dit. De kan bli lite brottom men allefall så kommer jag dit, så nån representerar KBG i Pieksämäki. TJ 81 idag, he e litchi dagar he. Man ha blivi jätte slapp i armén och man har redan hunni glömma allt de hårda som man hade på G-perioden, fastän jag skrev som rubrik att jag aldrig skulle glömma den tiden. Jag ljög. Loppu.