En dag i tage...

perjantaina, heinäkuuta 06, 2007

TJ 90, HELMI!!!

Idag är det en speciell dag för många, allefall på brigadområdet. Idag så hemförlovades 206 cheferna (362 dagar, hajoo) och 107 jägarna (180 dagar). Jag, tack o lov, va på sjukis o dejourera då så behövde inte se dem fa hem. Jag och en stor del andra har ännu 90 eller 182 dagar kvar.
De tre sista månaderna kommer o va lugna, dom två första veckorna efter att nya mullina ha inryckt går till läkargranskningar var jag hjälper till, en vecka far ti Pieksämäki lägret och en vecka kommer jag o va som utbildare i första hjälp för nya mullina och samma veckoslut e Humlefestivalet. På läkargranskningarna får jag ta pissprov på alla beväringar, för det är en av de mest ansvarsfulliga uppgifterna och man måste hållas saklig i den uppgiften... Yeah right! Ti Pieksämäki fösöker jag få mycket nya KBGare, allefall Matti ska ja dra fast me våld med. Allt dehär händer under deras G-period och under min tid i AmfSken. I måndas så flytta milpol plutonen till Amfibieskolan och bo till 8 veckor före nya eleverna flyttar dit. Jag har en lepo stuga, vi ha väktare och några vanliga militärpoliser och sen jag o andra sanin och en ny undi. Jag är enda jägaren som fick ett plåtskåp alltså ett större skåp än andra plus att jag ansökte om ett civilskåp och fick den också.
Hann int skriva förra veckoslute om vad som hänt, men de sku int ha vari så mycke o skriva. Förra veckan va jag bara, va o hjälpa till i sjukis lite och på enheten tog man det jätte leposti. Denhär veckan så flytta vi då ti AmfSken på måndagen och annors så ha ja vari som utbildare för milpol i förstahjälp 2 kursen, vilket var bra övning till det om jag får va som utbildare i sanikursen för nya sanitärerna. På veckoslute så hände inget, kom på torsdagen hem redan och gjorde ganska mycket saker me grannarna. På lördagen spela vi lite beachvolley och det kändes kiva fastän det inte få så bra i början. På söndagen besökte jag BBO med Jemina, Anna, Ia, Andu och Joni. Alla andra utom Ia e dehär årets skribor. Jag fungera igen som en fotograf och henga annors bara. Vi spela volleyboll o futis enda tills klockan va ca 18 när vi börja åka tibaka.
Dehär veckoslute far i sjukis som dejour, men de e lepo när de finns ingen intagen, inga sjuksköterskor eller någo. Vi ska bara se på film, spela, va i sode o sova. Om int ännu nån fattat i dehär skede så ha ja alltså skrivit dehär inlägget i armén. Dehär e andar veckoslutet som jag sitter i sjukis som dejour, efter det behöver jag eller tänker jag sitta mera en gång. Nästa veckoslut borde jag slippa hem och de blir lepo. Ja fösöker att inte hajottaa nya mullina, men få se hu de lyckas med andra wanhona och nya undina...
Men ti nästa veckoslut då, hajo me dagana!!!

1 Comments:

  • Intressant läsning! Du har mycket på gång!

    By Anonymous Anonyymi, at 10:37 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home