En dag i tage...

torstaina, lokakuuta 11, 2007

En vecka i reserven

För exakt en vecka sen så hade jag en dag som jag väntat på i 9 månader och som var märkt i min kalender, det var Ohi On och beväringstiden var över. Idag är det en vecka från det och har under min första reservistvecka fått uppleva mycket. Fick vara i bastun och spela och se på film första kvällen och på fredagen fick jag åka med Hanna, Henkka, Emma o Sofie till filadelfiakyrkan mitt i stan. Som smarta människor åkte vi dit me bil och hade svårt o hitta parkeringsplats... föredraget var bra och annors också så var kvällen lyckad. På lördagen fortsatte lyckan när vi först var till Itis o simma med Hanna, Henkka, Lotta o Sofie. Själv va ja först på punttis (du läste rätt) o planera springa ca 45 minuter men löpmattan gick sönder om 8 minuter... efter en punttis stund gick jag också sen o simma. Vi åkte rutschbana och simma i kallbassängen. På kvällen va de Oktoberfest utan öl hos Järveläinens men hann bara se första filmen (Die-Hard 4.0), hade hemma egna planer, me grannarna javisst. Söndagen var lugn. På måndagen börja dom tuffa studierna i Arcada, med folkdans... o passligt så regna de också den dagen men tänkte föde att ja åker me buss. Bussen kom int sen på en tid så bestämde mig sen iställe o ta bilen. Kom lite sent men det störde inte den nya gruppen med vem jag ska forstätta mina studier med. Dansen gick föde bra med den nya gruppen, fastän det var en svensk folkdans och det fanns bara 3 flickor i gruppen, så de blev lite mer svenskt... På måndagkväll va de första alfan och det fanns en stor grupp me ungdomar där, så nästa år kommer de int säkert o va för lite hjälpisar på skribalägren. På tisdagen var det städdag hemma med några kivoga överraskningar. T.ex. hitta jag 150 € från ett studentkort som var nånstans långt inne i skåpe, så där kom pengarna till Hullut Päivät. Volleybollen var lyckad på kvällen fastän jag tyckte vi sku ha fått va en längre tid där. Onsdagen var då helt galen, för Galna dagarna börja. Va lite före lunchtiden dit och det var ett kaos ännu då. Hitta föde någo o köpa fastän jag tänkte att int behöver jag mera någo, men jag köpte föde en vit Nike pipo, Björn Borg boxers, en skjorta och kyssar. Torsdagen alltså dagen nu har farit till gående o fotandet i puksu. Imoron far jag på Hullut ti Jumbo för att vara en krävande kund för Henkka...

Såhär litet om min första vecka. Som ni märker ha jag inte så mycke o gö än att städa o hitta kivoga saker hemmifrån och från stan. Ska börja läsa lite om det som jag ska studera så att jag klarar anatomi tenten som förra hösten inte gick igenom och skall också försöka få redapå vafö arbeten jag ska göra klara o om de finns någo nya arbeten jag ska göra. Jobb sku också va helt jees så sku man få lite pengar men det kan bli lite svårt o hitta såhär snabbt ett arbete, och när jag inte ännu faktiskt vet vad allt dom vill att jag ska göra för att komma in i studierna igen... Roligt ha de vari hittils o va i civilen igen, känns lite som sommarlovet som man missa. No int någo annat nu just, lycka till ti alla som ha någo studier på gång!

1 Comments:

  • Att löpmattan gick sönder kan bara ha berott på alla ships du ha äti ;)

    By Anonymous Anonyymi, at 7:52 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home