En dag i tage...

lauantaina, toukokuuta 26, 2007

22.05.1987-22.05.2007 = 20 år

22.05.1987 föddes Tommy Kalevi Mikkonen, en pojke till familjen Mikkonen var det fanns redan Camilla (mamma), Seppo (pappa) och Ninna (syster). Åren har gått och Tommy är nu just i armén o gonahtaa liksom helt totalt... Joo alltså jag är nu så 20 år, snart börjar redan medelålderskrisen!!! De känns int på ett sätt alls annorlunda, men sen när man tänker så man känner sig jätte ung ännu och man ha föde fått så mycke gjort redan i sitt liv. Va i hela världen ska ja göra nu mera!?!?!? Ideat loppuu kesken!!! No, jag vet allefall vad jag ska göra på de närmaste tiderna... Hajoo me dagarna!!!

Mitt förra veckoslut va jätte bra, på fredagen fick jag en ny kamera, helt professionell och på lördagen hade jag födelsedagskaffe och på kvällen chilla vi hos Sandells med lite Singstar. På söndagen åkte jag me buss tibaka ti Drakan, efter att ha vari o spela futis i puksu som vanligt.

Min vecka i Drakan var på måndagen helt seko. Fastän jag är milpol-sanitär, alltså jag är med milpol plutonen, hör jag ändå till kommandoplutonen som skulle va underhållspluton för kustrobot pluton på ett läger i Åbo. För att jag är milpol-sani så sku jag fa me milpol på ett läger som börja på onsdagen, men för att kommandoplutonen sku... alltså de va ett helt katastrof på gång. Jag va i sjukis som ordningsdejour och fick springa i telefon o prata me enhetsofficern och en sergant från enheten och med en premiärlöjtnant från sjukis. Efter många timmars hässlinki så gjorde vi som jag i första början hade blivit beodrad, jag sku fa me milpol på plutonskjutläger, så kustrobot fick hajoo me bara en sanitär, fö två av fyra sanina va sjukanmälda på måndagen o pelitti alltså på de sätte bort de att dom sku bli skickade på läger. Dagarna före lägre så gjordes det inte någo mycket, jag va ti sjukis ganska ofta o yra men var också med på tjänst. Kivogaste var när vi fick spela sähly och orientera och ännu när de va helt helmi väder och sola sen när man hade kommi i mål i orientering sådär 10 minuter före nästa grupp. Lägret som vi hade räckte två dagar, alltså vi övernatta en natt. Vi öva försvar och anfall och båda var jätte kivoga när man fick mata så mycke som man hade skott. Hela lägre va bara chillande när vi hade så mycke fritid då man kunde sova o sola och på kvällen så grilla vi korv och skratta bara. Vi åkte också ti lägre med buss, liksom vi hade mjuka bänkar och musik i bakgrunden... tibaka åkte vi också me buss när andra enheter hade kommi cyklandes eller me flaka. Vi hade vårt anfallsövning på en ö och dit fick vi åka me Jurmo, en jätte rolig båt. Slutet av veckan va också bara lepoo, vi vårda bara lite material o vänta på loman. Jag ska nu börja använda av arméns biljetter så bilen får vara hemma. Under de kommande veckorna så e de nog bara o hajoo, vi ha nästa vecka läger och sen nästa vecka så ska vi åka på torsdagen ti Lahtis på en 7 dagars läger, men jag tänkte kanske wemppa mig de lägre bort... nästa läger så ska jag troligen va i kommando plutonen så de borde bli chill.

Nu på min loma så ha jag hunni shoppa lite o sporta i regn, men de va värt de. Vi fick ganska så bra spel i gång och alla hade roligt fastän alla var våta. Hade int plandera någo ti dehä veckoslute utom kanske på söndagen, när jag ska fungera som nånslags vaktmästare eller liknande på The Quest, en kristen konsert var de finns musik och tal o chillande. Få nu se hu länge ja kan va där eller om de lyckas alls att ja fa dit. Nästa veckoslut så ha man allefall program, ska lite springa runt i studentfester för Henkka o Freja, ti Österbotten tänkte jag nog int helt åka, tiden räcker int kanske helt till... sori flickor. Men de e nästa veckoslut, nu ska ja leva dehär veckoslute o njuta av bastu o film! Se on morienttes!!!

1 Comments:

  • Oj, nu skäms jag! Försenade gratulationer till dig, Tommy! :D

    By Blogger Annie, at 12:04 ap.  

Lähetä kommentti

<< Home