En dag i tage...

sunnuntaina, helmikuuta 18, 2007

Grundperioden närmar sitt slut

Jess har igen kommi på loma, o de känns braa! Va ett veckoslut fast men de va de sista veckoslute jag är fast under grundperioden, vilken slutar om två veckor. Högpunkten under de två veckor jag var inne var grundlägret 6-9.2. Dit fick man hajoilla lite, frysa jätte mycket, svettas i tältet och få alla platser helt sjuka, men då de inte var så tufft var det mycket roligt och man lärde sig mycket. Vi lärde lite förstahjälp saker, evakuering, mycket skjutande med skarpa och smällpatroner, tetsande alltså springande i skogen med stridsutrustning, grävandet av stående potero (ca 1.5 meter djup) etc. Under G-lägret fick jag veta vilken militärutbildning jag troligen skulle komma o få efter G-perioden. Ti först fick jag veta att jag är för dum för underofficersskolan, alltså mina pälliprovs poäng räckte inte till. De va ganska humoristisk o höra de... :D Så jag sa då att jag skulle vilja bli sanitär-militärpolis. På andra veckan fick jag veta säkert till vilken utbildningslinje man har sättit mig till, och det blev sanitär-militärpolis, vilket betyder 270 dagars tjänstetid. En från min stuga skall också bli sanitär, två skall till kustrobot manskap, två ti kustrobot-auk och en till eldledar-auk. Förutom mig och min stugkompis är det två andra som skall bli sanitärer, och en av dem är jag helt bra kaveri med redan. Efter G-lägret hade vi krigarens prov, och den dagen var säkert en av de mest givande och också roligaste dagarna jag haft. Vi hade 12 olika punkter, t.e.x. hur man sätter en granat i kastskick, kastar den och plockar den isär. Jag tycker alla mina punkter gick ok, kanske 4-5 gick jätte bra och 1-2 mycker sämre än andra. Annors under de två veckorna så har det varit ganska tufft, andra veckan var vi mycket i skogen och det är inte alltid så kiva, men i slutet av veckan kändes de kiva. Så joo, man får kalla mig galen!!! xD Vi hade t.e.x. skyddsutbildning i skogen och det var ganska tufft när man hade nästan helatiden gasmasken på sig och för mig var det extra kiva när jag märkte att min skyddsmask är sönder. Den släppte luft in från sidorna och den släppte inte luften ordentligt ut från masken, så jag fick imma i linserna och såg inte framför mig. Ti slut fick jag lov av löjtnanten att inte behöva ha den på mig när den var sönder, så de va kiva när alla andra hade den på sig och sprang när jag gick helt lugnt. :D Lite fräckt joo... Jag har börjat trivas allt mer och mer i armén, man börjar nu va så inne i milin att man har svårt att komma bort därifrån. Det är alltid kiva sen när fritiden börjar när man ringer ti kaverin eller tekstar me dem under tjänstetiden vilket alltså inte är tillåtet, men alla gör det fördet. Om jag inte sku kunna va vi datorn så ofta i armén skulle jag säkert bli galen, för just de att man får ta det lugnt och sitta vi datorn o prata me vänner i msn är ett bra sätt att glömma arméns stress till en stund.

Där va nu lite om de två senaste veckorna, nu lite om loman. Dagen före jag kom på loma hade vi kvällspermission, alltså vi fick fa ut från porten till ett par timmar. Jag gick o köra med bilen ti Ekenäs stad, först via en butik och sen ti KotiPizza o äta. De smaka sååå gott!!! Vi har int så ofta kvällspermissioner så det är alltid speciellt att slippa till en stund ut. På fredagen slapp vi då på veckoslutsloman och jag hade Jan och tre från min stuga, Salainen (påriktigt Salminen), Juntti (Myllykangas) och Matinpoika (Mattson) kyydissä som jag förde ti Merihaka. Under vägen stanna vi i ABC och i Helsingfors måste vi stanna i Hese för två måste o besöka toaletten. Efter att jag fört dem hem körde jag snabbt (och jag menar snabbt) Jan hem och sen få jag själv hem. Jag var nån ca 18.30 hemma och hann just äta o klappa hunden, så jag få ti baggis med armé kläder. Allefall erottu jag joukosta. :D Baggisen var kiva och de va kiva o se vänner, men jag måste fa efter den officiella delen för skulle med grannarna ti bastun och efter de se på film. På lördagen hade jag endast ett program, och fa o spela futsal med mitt futislag. På veckan hade jag ringt ti valkkun o fråga om vi ha matcher o vart, för jag sku vilja komma o se på när de spelar, men han ville mig o spela för så många spelare var på abikryssning eller sku komma på lördagen från abikryssningen. Så jag få och spela, vi vann båda spelen, först 7-3 och andra 2-0. Gjorde inga mål men var fördet aktiv på planen fastän min snabbhetskondition har blivit sämre i armén. Inget annat hände påriktigt på lördagen, på kvällen var det igen bastu och lite datorspelande med grannarna. Nu idag, på söndagen, skall jag se två vänner från Kuusamo som kommer på abikryssning hit och senare på kvällen skall jag se Österbottenflickorna som kommer hit o läsa. Före det har jag skrivit min blogg färdig, efter det ska jag ti kyrkan och sen efter bibelstudiumen på kvällen vart ÖB-flickorna kommer så ska Jan o jag (troligen också Mokus) åka tibaka ti Dragsvik. Nästa veckoslut kommer jag igen på loma, om jag inte hamnar vara inne o göra restutföranden, alltså göra såna saker jag inte gjort men andra har, som t.e.x. muskelkonditionstestet. Den kommer int säkert o va så bra för när jag nu titta hu mycket jag väger så har jag fari ganska bra ner i vikt, fastän i början gick jag upp i vikt.

Pitäkää pojat tahti yllä futikses, pitäkää kesällä se kärkipaikka vapaana mulle. :D Tea ja Taru, pitäkää hauskaa siel risteilyl, älkää juoko liikaa fantasiiderii. xD ÖB-flickorna, läs inte nu för mycket, det gör inte bra för ögonen. :P Ti alla andra, stressa inte för mycket, skolan är ett paradis om man jämför det med armén. xP Ha det roligt!!!