En dag i tage...

maanantaina, tammikuuta 01, 2007

Gott nytt år 2007!!!

Idag är det 1.1.2007, ett nytt år har börjat. Denna år kommer det och hända mycket, jag far till militären, jag fyller 20 år etc. Förra året 2006 fanns det mycket med positiva saker, jag fick åka till Österbotten, fick åka till Irland, blev student, var sista året som hjälpis på skriban, fick ha roliga stunder med mina kristna vänner på olika platser, var på jätte många kristna läger t.ex. Midsummer festival och HD, kom in till Solvalla och studera idrott och allt annat mycket roligt som att jag fick va med i L&L Productions nyaste film och att jag fått lära känna så många nya människor och med det sättet fått nya vänner lite runtom i Finland.

De sista dagarna före nyåret åkte jag till Österbotten med Järveläinens trio, Emma och Freja. Vi va först en stund hos Järveläinens var alla vi var och Sanna som inte kunde komma med till ÖB pga andra planer. :( Vår start blev lite sen men resan få bra, vi körde slute av resan med Sandells. Vi åkte till Anu var Jan o jag sku övernatta. Vi hade ordnat en ylläri fest ti Otto och festen gick helt bra. Vi spela lite Twister, prata och satt en stund vi datorn. :D Nästa dag börja med lätkä och fortsatte med mat hos Sofia och Melinda. Efter att vi ätit, spelat, pratat och sjungit och sprungit runt i huset så åkte vi till butiken för att köpa lite snacks ti leffakvällen som var hos Johi. Vi såg Hitch och The Island men före det titta vi en Lovsångs DVD. Den va jätte bra och de sjöng bra, filmerna va båda bra. Efter ett par olyckor (ett glas föll på marken och få sönder xD) åkte vi o sova för Jan sku vakna klo 5 för att mjölka kossor. Ja orka int fa o fota utom ja sov hellre. ZzZz Där klo 12 tiden få vi igen o spela lätkä och efter de åkte ja o Jan ti Anu o äta myyycket mat. Klo 16 åkte vi från Anu till Sofie för att hämta Hanna, Freja och Sofie, men de var inte hemma ännu. Efter en stund kom de och vi slapp i väg mot Kokkola var Nyårslägre ordnades. Första dagen eller kvällen var det inte så mycke program, vi sjöng, var i nattvardsmässa, lekte gambia och hade pratstunder. Andra dagen och vår enda hela dagen hade sen mycket bra program, vi fick höra på jätte fina bibelstudier, fick sporta lite, prata ännu mera, va ti Halpa-Halli, ännu mera prat, mat och annat. På söndag morgon måste vi sen åka hemåt men starten uppsköts med ca en timme för Järveläinens Volvo ville inte ännu fara hem, så vi fick lyssna en stund på Vesas bibelstudier men vi måste fara vid mitten av hans presentation. Under lägret hade jag fått lära känna några människor bättre och fått också några nya vänner vilket alltid är roligt. Resan hem gick bra, jag lät Hanna och Otto köra några sträckor så jag fick lite vilat. Vid Hesestoppi åt vi och där separerades våra vägar med Järveläinens och Freja. Jag hade Otto och Emma i min bil för jag skulle föra dem hem. Genast när jag kommit hem förde jag sakerna ti mitt rum och få på datorn. Bjöd in Mikko o Jussi ti bastu och efter bastun fick jag se Mikkos nya rum med turkosa väggar. Noooh, nu e dom bättre än Jussis lite för granngröna väggar. Åkte med dem ti Haga för att äta pitsa och spela ett ordspel. De va helt roligt med vi fick spelet slut först klo 23.30 så vi fick en aning brottom och åka tibaka ti Ogeli för att ta emot nyåret. Snabbt o byta kläderna och alla paukkun in i väskan och ut o gå mot planen. Vi hann skjuta ett par raketer före året byttes och hann just tända på en raket när året byttes. GOTT NYTT ÅR!!! Eller ok, vi sa nog ”HYVÄÄ UUTTA VUOTTA!!!”. xD Skaka hand med Mikko och sa de magiska orden. Sedan med Jussi och genast efter att vi sagt ”Hyvää uutta vuotta” skriker morbrorn: ”SE ON SUUTARI!!!” Vi vänder blicken och PUMMM, raketen som jag tänt sprängs i marken. Vitsi vi skratta ti hela händelsen, det var så perfekt start för ett nytt år. Uusi vuosi on suutari! xP Vi blev med Mikko o Jussi o skjuta ännu någo raketer och spränga alla paukkun som vi hade. Vi orka int tända alla små paukkun så en gång utan vi gjorde så att vi satt alla små paukkun (kiinarin, kranun, papaattin etc.) till en låda som vi sen tände med en Vesuvius och papaattivyö. Oi hurudant ljud och spräng!!! Med det var inte ännu över, vi gjorde en ännu dummare sak när vi satt ca 15 thunderkingliknande paukkun i en hög, ett par kranaattin och 4 Vesuvius för att tända alla dem. När vi tänt alla Vesuviuksen så sprang vi så snabbt som möjligt, fö vi visste inte vad som sku hända. Oi hu fint, alla sprängdes och det såg fint ut. Med det var inte det bästa, det bästa var när hela ”grytan” börja brinna och det kom jätte mycket med rök. Kvällen var ännu ung och vi hade ännu mååånga små raketer kvar, men det är jätte tungt och tända en åt gången, så vi satt en paket i marken, tog en sytytyspuikko och tände alla på en gång. Vi märkte sen att domhär sytytyspuikkona va kanske de finaste sakerna vi hade, mängden rök var helt jätte stor. Efter att vi tänd alla utom tre så börja vi gå tibaka hem. Planen var full med rök efter oss. xD Mikko o Jussi sku fa ännu ti Haga så jag få hem ti datorn ti en stund och skicka ”Gott nytt år” hälsningar ti människor via Mesen, IRC-Gallerian och tekstaren. Ca klo 3 tiden få jag sen o sova och steg idag upp där klo 13 tiden till det nya året.

Tack till alla för en ljuvlig år 2006, hoppas år 2007 blir ännu bättre!!! <3

3 Comments:

  • Var e bilderna?

    By Anonymous Anonyymi, at 7:56 ip.  

  • Bilderna kommer senare efter att jag valt de bästa och ändrat på dem en aning. De e svårt o välja vilken rumpbild jag skall sätta hit... xD

    By Blogger 7ommy, at 8:16 ip.  

  • ..jaanå...jag borde kanske ha kommenterat härni stället det som jag kommenterade på bilderna! Men kiva o höra att ni hade det roligt!:) tack själv för en underbar nyår! ha d bra!

    By Blogger Jossan, at 9:53 ap.  

Lähetä kommentti

<< Home