En dag i tage...

maanantaina, helmikuuta 05, 2007

ASEMIIN JÄÄKÄRIT!!!

Jess, en vecka slut igen och nu e jag en jägare då! Denhä veckan va helt kiva tycker jag, fastän jag hade ett par gånger fiilis att lite hajoilla o såhär.

Vi åkte me Jan tibaka ti Dragsvik på söndagkväll efter att varit till kyrkan o ti hesen. Ja fick höra ganska mycke om mitt huvud som inte hade nån hår, t.ex. från prästen som int kände igen mig till först. :D Vi kom ti Dragsvik ganska viime tingassa ca 10 minuter före 24 o efter de vade nästan genast o sova. Nästa dag va man ganska trött när man varit vaken ti klo 1 på natten o sättit saker in ti skåpe o pratat om veckoslute. På veckan hade vi två gånger stavgång, de va helt kiva fastän jag tyckte man sku ha kunna haft högre tempo. Vi öva också mycket på vapengrepp o sluten ordning, alltså vi lärde gå taktmarsch o sånhänt annat kiva som man måst kunna i armén för att de sku se likadant ut. Orsaken varför vi hade så ofta sluten ordning var för att på lördagen skulle vi ha faneden och då sku allt se perfekt ut. Vi öva också psalmer och vi fick från gideoniterna nya testamenter. Jag fick en finsk- och en svenskspråkig, så nu kan ja jämföra dem om ja vill. Vi sku kunna utantill vår edsång och vi övade den alltid på styrkegranskningen på kvällen i övre våningen. Första gången när vi sku öva den fråga underserganterna att vem har haft på högstadiet i musik 9 eller bättre. Ingen lyfter handen upp. Han frågar en gång till o ja tänkte nu att whatever och lyfte handen upp. Men int ville ja sjunga ensam där ti hela kompanie, så ja sa ti undisen att rekryt Järveläinen kan också sjunga, så rekryt Järveläinen kom också fram. :D Efter de var Jan o ja vår kompaniets sångstartare och sånglärare. Jan måste en gång sjunga helt ensam ti hela kompaniet en psalm och jag måste börja edsången ensam ett par gånger. På onsdagen få vi ti Syndalen för vår andra övernattning och där lärde vi gräva poteron och springa asemiin. Vi hade också skjutövningar från knästående och det gick inte bra fastän jag hade knäskydd med. Och knäskydden hjälpte inte heller så mycket när vi måste åla på den våta, hårda och isiga marken ti våra vaktposter. Övernattningen var ganska hajottava, men jag klarade den. Då vi gräv våra poteron lite före maten hade jag kanske min värsta stund för då kändes det inte alls roligt, men efter att fått lite mat gick fiilisen upp. Också att bära min fältare kändes paha för jag hann inte lösa remmarna tiräckligt så jag fick nacken jätte sjuk. Jag sov också på dedär övernattningen bara nån 2 timmar och nästa natt försov jag sen när stugkaverina glömde o väcka mig så jag vakna till att stugan var tom och undersergant Virtanen kommer in o skriker ”Mikkonen va i hela världen gör ni?!?!?!” och jag va bara att ”Voi viiitsi...”. Men vi skippar nu sånhän random juttun o fa ti lördagen, faneden. Vi öva ännu sluten ordning och vad som allt sku hända på faneden. Vi öva också edsången och jag måste börja den, så de va sådär jääätte kiva. Faneden börja sen där klo 10.20 när vi ställde ut framför vår kompani och stå där och såg stiliga ut. Därifrån marschera vi till andra kustkompaniet förbi en stor mängd av människor som tog foton. Vid 2. KustK. tog vi emot Ekenäs kustbataljonens fan och hälsade Ekenäs kustbataljonens kommendör. Därifrån marschera vi sen ti bollplanen var faneden var. Där gjorde vi nu allt möjligt, t.ex. Lakki PÄÄSTÄ, Eteen VIE och dyligt kiva med vapen, hatten och sånhänt. Det tog en stund före min farsa hittade mig och han fick en lyckad bild när vi var i formation. Efter att eden var tagen emot hade vi förbimarsch och takten SKET SIG fullständigt. Efter det fick anhöriga alltså gästerna komma in ti enheten och se stugorna och dyligt. Mina gäster var mamma, pappa, mammas bror och syster. Sen var ju också där Mokus, Henrik L., Niko och Järveläinens familj. Lite före klo. 14.30 kom orden ”Lomille POISTU” och sen slapp vi hem!!! Jag hade fått bilen ti brigaden och körde en stugkaveri ti Esbo hem på vägen.

Hemma så bytte ja kläderna, åt och satt vi datorn. På kvällen var det leffakväll hos Freja, det var första gången jag var hos henne och märkte att hon har blivi kanske liiite för insatt ti psykologi.. xD Nonää, nu såg huset helt snyggt ut. Vi titta ”Rain Man” och ”Pirates of Carribean 2”. Nästa morgon skulle det ha varit kyrka i Månsas men jag var för trött så ja sov fastän vaknade nog i god tid. På kvällen var det sen leffakväll hos Järveläiset men jag hann int se änns första filmen ti slut för jag sku med mina grannar ti bastun hemma. Idag, alltså på måndagen, har jag nu varit ti butiken och köpa lite kläder o dyligt ti grundlägre så att jag int sku frysa, för det kommer o bli ca –20 grader hela veckan, ettäs silleen... Var också o hämta mitt nya körkort med en ny bild av mig, och nu liknar det t.o.m. mig. Senare idag ska ja ti alfa kursen och genast efter att vi druckit kaffe o ätit bulla åker Jan o ja med min bil ti brigaden. Tar därför egen bil för att vi kommer o va ett veckoslut inne och sen när vi slipper på kvällspermission så har jag lätt att åka ti Ekenäs city med bil. Snabbt och billigare än att åka med taxi. Dehär va nu en sånhän kort berättelse igen, tack för ett kiva veckoslut, hoppas veckoslutet efter två veckor blir lika rolig när österbotten flickorna kommer och besöka Helsingfors på sportlovet. Hoppas man hinner se er. Lycka till ti alla som skriver studenten, läs mycket men inte för mycket, annors hajoo ni. Taakse POISTU!!!

1 Comments:

Lähetä kommentti

<< Home