En dag i tage...

sunnuntaina, elokuuta 27, 2006

Dude, where´s my car?! Oh yeah, Freja took it...

Nonii veckoslute ha då gått, och det var en ganska så kul veckoslut. De hände ganska mycke för man sov inte så mycket...

Fredagen började som alla andra veckodagarna, jag vakna sent och när jag hade äti morgonmåle så gick ja igen ti datorn. Och som vanligt, gick jag sen till grannen och spela på TOS. Vi spela första discen igenom och nu ha vi ännu andra kvar, och vi ha spela över 35 timmar... Sen sku vi föra min säng ti Esbo med morsan. Vi fick vår kusins gamla säng för han behövde en större säng så han o hans flickvänn sku kunna sova bättre tisammans. Me lite våld och svett fick vi sängen in ti vår Volvo och sen körde vi ti Esbo. När vi kom fram ringde ja ti Hanna och frågade vem alla sku nu komma ti deras lande och om man sku ta en annan bil också. Hon sa att de sku bara vara hennes bröder, Otto och jag, Freja sku komma men hon skulle inte slippa på lördagen hem. Då hitta jag på en ganska bra idé, om vi sku fa me två bilar ti deras lande och Freja sku ta sen ena bilen på lördagen och köra ti Hesa och sen sku vi 5 komma hem me en bil. De passa fö Hanna, Freja, min pappa och min mamma, så då va de färdigt. Vi skulle då fara 6 människor ti Lahtis och Freja sku på lördagen köra med min bil tibaka hem. Men tibaka ti Esbo, vi lyfte sängen snabbt in och sen fick jag fa hem när morsan blev o vänta på pappa så att dom sku städa lite huse och sätta kylskåpe på ställe. Körde snabbt hem men det gick inte alls snabbt. Jag hamna ti den värsta rusningen, men tack o lov va de mera så kort väg hem. Det började också regna helt hullusti och det gjorde saken ännu roligare. Hemma satt jag igen datorn på och började packa väskan färdig ti lande. Åt lite fisk o makaroni före jag få och sen va de menoks o hämta Otto från Hertonäs. Och vitsi de va rusning ditåt!!! Alla sku ti Lahtisvägen så Ring 1 va helt tukossa... Kom föde i tid o hämta Otto men de räckte sen fö honom o komma ner ti bilen... så vi kom lite sent o hämta Freja, men int va nu heller Järveläinens så färdiga när vi kom dit. Vi få därifrån ca klo 18 så att Otto och Henkka var i min bil och Hanna, Jan och Freja va i den andra. På Lahtis motare blev vi lite ruuhkaan men vi hitta sen den vita gamla Volvon efter att vi körde en aning överhastighet... Vi stanna i en butik i Vääksy och köpte lite glass och annat. Freja körde med min bil sen slutvägen så att hon sku få lite tuntumaa ti den, och nu gick de ju helt ok... Ett par gånger få de lite nära kanten men ok, hon e ju en kvinna. Ganska snart efter att vi kommi ti mökkin så få vi ti bastun fö Järveläinens pappas bror hade sätti bastun på. Vi bada alltid bara korta stunder för flickorna kunde inte tåla för stora löylyn. Nosta kipukynnystä!!! På pauserna simma vi eller bara lekte i vattnet. Efter bastun gick vi in o bet på lite korv, drack kokis o åt ships. Vi spela också Afrikas Stjärna och lite Quadrow. Sen blev det igen tråkigt så vi gick bara o gå ut, fastän det var helt bläckmörkt. Vi gick ganska länge och ganska snabbt, fastän ja tyckte man sku ha kunna gått ännu snabbare. I gick först ti kanalen var vi titta på stjärnorna och spottade i vattnet... Sen gick vi till en fors som fanns ganska nära. Vid forsen hade vi lite svårt o slippa nära vattnet för det fanns lite skog o vi såg inte alls hurudan mark det var, så man fick göra lite matrix moves för att slippa framåt. På andra sidan forsen fanns ett hus varifrån vi hörde lite angry sounds, men vi va int säkra va de ti oss. Hanna tyckte hon hörde att mannen på andra sidan håta skjuta oss, vike jag tänkte att han påriktigt sku kunna göra. No vi flytta snabbt lite paikka men han fortsatte ännu också. Vi förstå int hu han kunde se oss men sen vände han bilen så att ljusen lyste rakt på oss, och sen rana vi som galningar veke fö sen förstå vi att de va nån annans land. Elämys sekin...

Nånstans under vår lilla iltalenkki hade dagen blivi lördag. Efter denhär lilla sekasorton gick vi tibaka ti stugan och va bara. Vi prata nu där någo o såhär, men de va nu int någo fiffigt. Nån 3 tiden gick vi sen o sova och fick vakna på Björkebo sätt. Hanna kom o banka på basturummets fönster var vi pojkarna sov och skrek bara atta vakna. Klockan va då ca 9.30 o vi va ännu helt puolunes... Men man måste ju vakna så tidigt för Freja sku fara ganska snart tibaka ti Hesa. Vi åt en ganska bra morgonmål och sen sa vi moikka ti Freja o ja sa moikka till min bil. Jan gick me Volvon ti butiken och ledde Freja me desamma ut från skogen. Vi blev då me Otto, Henkka o Hanna ti stugan, och fick en galen idé för att fa o ro mot forsen. Nå vi få då och Henkka rådde ti forsen, var vi märkte att de blev lite tukalat paikat. Vi rodde i nån 15 minuter där och kom int alls bortåt från forsen, så Henkka fick herne nenään och Hanna fick också nästan. Vi slapp någ bort därifrån me lite våld och blod och svett. Otto, jag o Hanna försökte ro tibaka men fö Otto o mig blev de bara donitsar, så Hanna fick fösöka. Först ett par donitsar, sen båten fel väg och sen rodde vi me lite seko stil tibaka ti stranden, var Jan vena. Efter ett par Afrikas Stjärnor volleybolla vi lite och sen hade vi Göbä. Hanna sola och Otto bara va... Snabb plums i vattnet och sen spela vi Othello. I någo skede åt vi också mat men minns int mellan vike spelstund. Men de minns ja att vi int gjorde någo fiffigt före middagen, vi bara städa och packa sakerna. Ti middagen va de tortillas!!! Pikasesti kolme poskeen o sen lähti vi genast. Hemresan gick till att sova, allefall för min del. Vakna när vi va just o komma ti Itis, så ja hann bli pigg före vi få ti Freja så att ja sku få min bil tibaka. Vi lämna Otto först ti Hertonäs och sen få vi ti Freja. Bilen såg ut o va i bra skick men ha int ännu titta helt ordentligt igenom... Genast när ja kom hem så satt ja bastun på o vänta att kaverin sku komma. Hann prata lite skit i Messenger igen och surfa lite i nettin. Pikabastu och sen få vi ti kaverin o titta på leffa. Leffan hette ...(rummunpäristystä)... POKEMON 1!!! XP Kyllä, vi titta Pokemon helt huvin vuoks. De va helt läppä o titta den igen och man fick äta ships o dricka kokis. Titta ännu American Chopper me kaverin före ja kom hem o gick o sova.

Söndag, vilodagen... helt salee, när man måst vakna jätte tidigt när man int kom ihåg va de nu klo 10 eller 12 som kyrkan va. Javisst va de sen klo 12 så fick nu göra de va ja kan bäst, sitta vid datorn. Va någ också me hunden ute före ja få ti Malms kyrka var Franzen hade predikan. Och för han fyllde 60 år så ja visste att då får man kaka. Efter kyrkan och kakan så måste jag fara för vi skulle fa me farsan o morsan ti Esbo o sätta mitt rum ti skick. Vi få me farsan hemmifrån först ti Esbos Ikea o köpa ännu sista sakerna ti mitt rum. I Morby (var ja kommer o bo) väntade min mamma redan. Vi satt mitt klädskåp, lipasto och sängen i skick. Mitt rum ser redan ut som att man skulle kunna bjuda nån dit. Har en soffa där, en lässtol, en kokoontaitettava stol, stort skrivbord, Lundia klädskåp, teräslipasto, säng, kaffebord, ett skåp me små glasskåp och hyllor var ja har glas o bestick. Har också mikro och stereon där, imoron kommer TV:n, digiboxin och datorn också, kanske brödrost. Men ok, systern ha sen ugnen o spisarna var ja får göra mat om ja behöver. O hon bor på andra sidan käytävän. Fö de e int vårt hus, utom en vår släktnings o vi ha nu me systern hela övre våningen i vår användning. Orka int vara där så länge fö ja behövde int vara, så ja få hem ti datorn. Men ja måste sen fa me hunden ut men hann före de prata lite med människor, t.ex. Otto och andra hjälpisar som Charkkis o Sanna. Sen börja ja göra mat till mig själv före futisharkat. De blev pyttipannu stekt i olja och två ägg. Och mycket salt! BURP!!! Med lite fett i magen gick ja sen ti harkat. Vi va ju nästan hela lage i harkat vike e ganska sällsynt. I början hade vår valkku liten puhuttelu me oss o speciellt me vår kapten, som hade haft på torsdagen Duomarointia (dokaamista)... fint exempel. Men vi lät honom ha en sista chans ännu. Harkkona få bra, hade ganska mycke springande o koordinaatioharjotuksii, men vi spela föde i över en halv timme. Spele gick bra, sprang som en galning o tackla ett par gånger helt fint. I slute av harkat sa valkkun sen vem sku komma ti morgondagens futismatch. Ja va int med i gruppen fö han visste att ja hade knäe ganska paskana så ja spelar först i nästa veckas match. Efter harkat få ja ti duschen, tog lite kokis och börja skriva blogg.

Dodii, nyt ollaan sitten valmiita. Ja jos joku sanoo että en osaa kirjoittaa, niin se ei ole totta. Koska minähän osaan kirjoittaa, sen kaikki tietää. Huomenna mä meen sit Espooseen viemään kaikki loput tavarat mun huoneeseen, se on totta. Ja jos joku on eri mieltä siitä, niin se voi haistattaa paskat. Ok vi slutar me Matti prate. Men joo, imoron så troligen ska ja flytta sen ti Esbo om ja int sen orkar fara på tisdagen från Hesa ti Solvalla. Det kommer o komma bilder från mitt rum här innom ett par dagar. Tomorrow is a different day, som Avril Lavigne sjunger.

2 Comments:

  • Noniin Tobe. Som jag lovade kommer jag att föreläsa en aning över dina skrivfel och dina missuppfattningar. Tag inte illa upp, jag gör det inte för att förlöjliga dig eller för att trampa ner dig, utan bara för att du skall veta hur saker och ting skall vara.

    För det första så var vi inte på någon annans område där vid forsen. Det var allmänt område och vi hade all rätt att vara där. Men vi blev hotade av den där druckna, galna mökkihöperön troligtvis för att han trodde att vi smygfiskade där. Man får nämligen inte fiska vid forsen och han tycktes tro att han var alla fiskarnas ståtliga älskade beskyddare. Mut jos joku väittää et se oli, ni se ei oo totta..

    Sen om dina ljuvliga språkfel. Det finska ordet 'vaan' är på svenska 'utan'. INTE UTOM!
    Sen så använder du 'å' ofta när det borde stå 'o'. Tex. ordet 'nog' skrivs INTE med 'å'. Inte heller 'rodde' eller 'hota'. Och så vidare. Om ett ord har ett o-ljud, som tex. i ordet 'tro', så skrivs det MED 'O'.
    Sen säger du ofta 'föde'. Du menar troligtvis ordet 'ändå', eftersom 'föde' står för 'för det' och betyder vapaasti suomennettuna 'siksi'. Chips skrivs inte 'ships'. Fast det visste du redan. Så här har du lite försmak, men jag tänker inte plåga dig desto mera.

    Lycka till i Esbo och pidä lippu korkealla!

    By Blogger JJ, at 10:14 ip.  

  • Najjs raitting!

    By Blogger Hanna, at 11:02 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home