En dag i tage...

keskiviikkona, elokuuta 16, 2006

Upp och ner, upp och ner...

Noniin tästä se kaikki alkaa…o inga kommentarer av mitt språk sen, OK!? Ha int gjort dehär förr så… No ti först kan man ju börja o berätta om sig själv lite. Ja e då Tommy KM (KM kommer från mitt andra namn och efternamn) alias TnT (lång berättelse varifrån de namne kommer). Ja e nu just 19 år fastän man inte skulle tro det. Ja e vårets 2006 student med ett C betyg, ska börja studera på hösten i Sydväst, Esbo idrott och hälsa. Är halft Karelsk av farsans sida, men kan int ännu nån karelska. Bor i Helsingfors nu just i Åggelby med mamma, pappa, systern och hunden Kalle. Är nu sådär på någosätt aktiv i Markus församling, ha vari 4 år som hjälpis där men e int mera nästa år fö far ti armén i januari. Har vänner från församlingens sida, från skolor och också såna som bor mera mot Lappland, i Österbotten. Håller mest kontakt me vännerna via Messenger, någon me telefon också. Vi börjar sakta med att ja berättar hu min vecka ha vari hittills, vi ser sen efter de hur det fortsätter.

Min vecka ha vari upp o nerförsbacke, på måndagen vakna ja klo 9 för att fa ti Mäntsälä o spela golf me min granne o bästa vänn no_toast (inte hans riktiga namn). De gick nu hu de gick, huumorilla vedettiin läpi koko kierros. Ok som ni märker så skriver ja finska också (modersmål=finska), men de e huran ja e. Efter att vi hade spela vår kierros ti slut i bra väder, gick vi ti Mäntsäläs Lidl (jaa, de finns Lidl också dit) och köpte 9 Mars-jätskin, varifrån vi åt 8 stycken på vägen hem. De kändes ganska bra, hade lite sokerihumala efter de. Vi va nu hemma där klo 16.15 och jag måste åka ti futismatch efter en timme, så pikku hoppu o äta. Men sen gick de som normalt, jag gick ti datorn, märkte att klockan va 16.55, åt snabbt en Saarioisten Jauheliha pizza och ett par glas kokis. Snabbt åt man de och sen måste man redan fa ti futismatchen, me bil javisst. Vi spela mot PoHu, som vi hade senast spela jämt 3-3 med. Ja va kärki som vanligt, men yllätys yllätys ti mig själv, ja va alotukses. Spele börja o ja fick springa som en galning bara, sen snabbt vaihtoon o puoliaika. Ställningen va 1-2 ti PoHu, och ganska snart blev de 2-2, men sen föll vi igen o de blev snabbt 2-3 och 2-4. Men SEN, Läntinen (jag) takas kentälle och efter ett par minuter blev de MÅÅÅÅÅL!!! Ok vi festa int de så mycke utom ja tog bollen snabbt ti mitten o sen fortsatte vi. Men näjh, tiden sluta men senare på kvällen fick ja veta att ja hade fått två Käpyn (samma sak som stjärnor i vårt lag), så me andra ord hade ja vari andra bäst i vårt lag i de spele, woot.

Tisdagen va sen helt motsatts ti måndagen, ja vakna jääätte sent och slöa bara hemma första timmarna. Sen gick ja ti kaverin och spela på ”Tales Of Symphony” i ett par timmar, kom hem och åt, sen igen ti datorn och sen va vi redan påväg ti Morby, Esbo för att göra mitt hyreskontrakt. 100 € i månaden e int så paha av ett rum och ännu när systern bor i samma hus. Och ja ha färdigt redan soffa, stol, skrivbord och kaffebord, så de e ju redan nästan där. Efter att vi kom från Esbo gick ja igen ti datorn, surffa lite i nettin, starta min blogg och sen gick ja o titta på Bad Girls, min favorit TV-serie. Och åt me desamma lite ships o kokis. Bra exempel av en kommande idrottsinstruktör...

Onsdagen börja bra, fick ett par textaren på morgonen var futisvalkkun sa att vi ha harkat imoron. Orka slutligen stiga upp och sen måste man redan börja stäääda... no de få ganska snabbt fö ja städa bara egna rumme. På eftermiddagen få ja ti Norsen (min gamla gymnasie) för att lära matta till en gammal gymnasievänn. Vi titta nu lite igenom där matta o bestämde ha lektioner varje dag denhär veckan o nästa vecka fö 28.8 så flyttar ja ti Esbo. Fick också veta att ja få en annan elev ti mina stödlektioner, så de betyder bara mera pengar till mig. Kom hem sen från stan och igen gick ja ti datorn (är inte beroende), va där en stund och sen va ja påväg ti Alko, inte för att köpa utan att föra flaskor. Sen få ja ti Malm o köpa kokis o ships... Och nu sitter ja igen vi datorn...

Som man märker, är mitt liv lite upp och nerförsbacke, någon e ja aktiv, någon int. Ja sitter vi datorn så mycke för ja pratar via datorn me mina vänner och planerar när man sku kunna ses eller om man sku fast fa o spela futis eller annat. Dethär var nu första långa bloggen av mig, nästa blogg kommer säkert och ha lite mera tankar av någo saker, ville ti först visa lite hurant mitt liv e. Imoron ska ja på morgonen igen ti Norsen för att ha mattalektioner, sen sitter ja säkert vi datorn ganska mycke men sen ha ja föde på kvällen futisharkat så lite motion kommer de också.

2 Comments:

  • Tommy dedär ditt språk!!! ... LÄPPÄ! Kiva att du ha en blog, fast du kelaa aldri hu ja hitta den.. Muahahaa..! Anyway så ja vet int hu ofta du kollar här men iaf så va d nu så att vi sku ti er o kolla leffa? Nåja iaf så passar allt helt bra.. en meddela. Ja odotan innolla på dina nästa writings.

    By Anonymous Anonyymi, at 3:13 ip.  

  • Moi Tommi! Kiva att du har gjort blogg åt dig, ska bli rolit och intressant att få följa med allt du skriver nu framöver. När jag läste om fudisen så fick jag rikit en fiilis att spela själv!!:P och grattis dessutom till dina två käpyn! ha d bra!
    // Johi

    By Blogger Jossan, at 8:29 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home