En dag i tage...

maanantaina, elokuuta 21, 2006

Österbotten kommer innanför ring trean

Nonii de e då måndag, och tid och berätta om veckoslute lite, fastän Hanna ha också gjort de redan... http://www.tearsandprayers.blogspot.com/

Men föde, vi börjar. På lördagen va de meningen att vi sku fa o spela futis klo 11 till Puksu, men märkte sen att ja va den enda som orka vakna, fastän jag hade sovit bara 4 timmar... No, ja sparka nu själv då i en timme o catcha brunaa me desamma. Sen ringde Järveläinens o sa att dom hade fösovi sig (som ja int sku ha fatta de redan). Hann fa hem o äta o ti duschen och javisst han ja va en stund vi datorn före jag åkte till Lintsi för att se Österbotten människorna. Det var lite svårt och hitta en plats för bilen men till slut hitta jag och hittade också flickorna. Det var Sofie, Johi, Melinda, Sofia och Netti som hade kommit ti Hesa och vi sku sedan fa ti Hese (hej de rimmar ju). Men föde, Otto kom också dit så vi sku få alla ti bilarna för att åka ti Itis. Ja hade kommi me en av vår familjs tre bilar (Kangoon) för vi måste få Sofias rollator och rymmas till bilen. Ja hade Sofie, Sofia och Melinda i bilen och ja fick berätta under resan att vafö byggnader någo byggnader var och var vi va. I Itis så fick vi orientera ti Itis Hese, var jag sen märkte att ja hade lämna kännykkän ti bilen, så de va pikajuoksuu ti bilen o tibaks ti Hese. Järveläinens va javisst sena igen som vanligt, så vi hann me Otto o flickorna välja redan vad vi skulle äta. En tid gick o Järveläinens kom och Jan hade mukamas int läst Hesarin, annors hade han bara en väst, kauluspaita och farkkun (uusinta muotia enligt Hesarin). Vi åt nu sen där och prata och titta igenom bilder som Hanna och jag hade tagi på fredagen av ilotulituksen. Efter att vi hade äti o prata så sku vi gå igenom någo butiker men de va nu int nån annan än jag o Jan som gick in ti nån butik (weeeird...). Ja köpte P.O.D.s nyaste CD, fastän ja hade ladda den från nettin redan för länge sen. Otto lähti sen hem efter de för han skulle på kräftskiva nånstans, så vi körde me Järveläinens o flickorna tibaka ti Lintsi. Ja hade Netti, Melinda o Sofia i bilen o vi vände i ett ställe fel och sen börja rundturen... vi sekoili helt kybällä nånstans men vi hitta någ sen ti Lintsi efter att vi kört föbi Sörnäs, Braheplan och Djuran. Vi parkera lite olagligt vi Lintsi men de va bara ti en 15 minuter... Vi stack me Järveläinens o föra min bil hem för de va ingen idé att fa me två bilar ti Sibbo o titta på konserten var Sofie och Sofia spela. På vägen ti mig så tog vi kiihdytyskisa me Jan i Kottby, men Jan få på gula ljusen så han blev diskad. Pikavaihto hemma o sen va vi påväg ti Sibbo kyrka. Vi fick nästan bussen fast men int helt, men vi hitta föde ti kyrkan. Före konserten så prata vi o fota lite ute på gräse förrän vi gick in och lyssna på konserten. Det var mycket fint och Iselin (Ice-Cold) Strandvall sjöng fint ett par solon. Vi skulle fa snabbt därifrån hem men Hanna blev o prata så mycke så de räckte en tid... de e int så svårt o skaka hand eller krama o säga godnatt. Aijoo men vi måste vänta på en flicka som vi måste föra hem ti Arabien. :D Genast när ja kommi hem så lähti ja ti kaverin som bor på andra sidan gatan ti bastu o sen kom hem och satt en stund vid datorn igen före ja börja titta på en video som Sofie gav. Där fanns videon av de när hon hade vari i Hesa, när vi hade vari på Pieksämäki, när Hanna hade vari ti Sofie och sen ännu när dom hade vari ti Humle festivale. Ha int ännu titta Humle festivale fö ja va int själv dit, men hittills ser det fint ut och det ser ut som dom allefall hade haft roligt i Österbotten me flickorna.

Söndagen, som borde vara vilodagen men de känns int som en sådan när man stiger upp halv 9... Sku fa ti Månsas kyrka för till gudstjänst och lyssna på när ÖB människorna spelade igen. Det gick igen fint och man såg ganska många skribor också där. Ja hann int bli ti kyrkkaffe så jag hälsade alla ÖB-flickorna för ja skulle fa me kaverin ti Animecon-messut!!! O vitsi dit fanns människor, om man nu kunde kalla dom fö människor. Det fanns jätte mycke människor där och en stor del var cosplay människor, alltså dom hade klätt sig ut till nån figur som finns i nån manga eller anime serie. Ja köpte nästa volume av min favorit manga, Battle Angel Alita:Last Order. Dethär var vol. 4 som jag köpte. Vi köpte också me kaverin tisammans en av vår favorit anime, Samurai Champloo. Det var vol. 4 som vi köpte och idag skall vi fa o köpa vol. 3. Vi titta dit på cosplay-ryhmäkisan och sen på AMV (Anime Movie Awards), vilket var jätte kul och se på. AMV går alltså ut på de att man väljer en eller fler animen som man skall göra av en musikvideo till något stycke. Alla videon va jätte fina, och några va så humoristiska fö där fanns finsk musik. Och styckena va int någo Antti Tuiskuu eller sånhänt, utan de va nån helt okända artisters låtar. Vi få därifrån efter det hem och jag gick till datorn igen, men va int där så länge för jag måste börja fixa vår bärbara dator till skick, för jag behöver ju netti o Messenger till Esbo också. Fick den o fungera efter en tid efter att ja hade uninstallera ett par program och installera ett par andra pånytt. Järveläinens ringde o fråga om ja sku komma o spela futis eller volleyboll men ja hade redan kommi överens me kaverin att vi sku titta 5 jakson av en animeserie på kvällen. No vi hann titta bara 4 fö vi sku sen fa ti bastun. Men fick föde äta ships o dricka kokis, så allt gick bra. Sen måste man ju titta på ”Bones” från mtv3, varefter jag gick sen o sova.

Veckoslute gick alltså överlag bra och ja hoppas att alla andra hade också kiva som va med mig. Denhär veckan ska ja börja flytta saker ti Esbo. Ha tänkt att ja sku börja skriva om någo filmer hit och säkert den första filmen skulle vara ”Emily Rosen riivaaja”, men först måste jag låna den igen så jag kommer ihåg alla händelser bättre. Tänkte också att jag skulle skriva om någo låtars ord, som P.O.D.s eller Texas, för deras ord i stycken är mycket bra. Igår skrev jag också om en dikt, men jag tänker inte börja skriva dikter om jag nu int någon få nån ihme himo ti de. Skriver säkert på veckan igen vad som har hänt, troligen på torsdagen efter futismatchen. Tills de, ha de kiva var ni nu sen är. O förstår int ännu heller vaffö dehär slute blir allti me sånhän text...

1 Comments:

  • Roligt att höra att du tyckte om filmen!:) Inspelningen blev ganska hackig, men om man inte tänker alltför mycket på det, så hoppas jag att det inte stör!:)

    By Blogger Sofie, at 9:44 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home