En dag i tage...

perjantaina, toukokuuta 18, 2007

BBO, chillpol och futis

Jess igen på loma, redan på onsdagen. Min loma börja förra veckan också på onsdagen och nu igen tack vare JL (juhlaloma). Förra loman hade jag förtjänat med att sitta 4 veckoslut inne. På torsdagen var jag sen på kvällen o titta på Spiderman 3 med min Kuusamo vänn och efter de gick vi lite runt i det nattliga Helsingfors. På fredagen orka ja int fa ti Solvalla för fick int veta när dom hade lektioner så jag gjorde mig färdig för Hjälpisweekendin. Jag var igen ganska tidigt där och som sista så kom igen Järveläinens. Vägen ti BBO hade ändrats en aning men jag tycker vägen är lättare. Själva veckoslute gick bra, man chilla där, lyssna på lektioner och andakt, sjöng, åt och titta mycket på TV och speciellt på lätkä o euroviisut. Vi spela också ganska bra me futis o volleyboll och va ti bastun fastän vattnet där hade någo liiitet fel, de lukta som ruttet ägg... På söndagen åkte vi sen hem och ti kyrkan, vart jag bara lämna människor och deras saker och åkte hem för det var morsdag. Senare på kvällen åkte jag ti Järveläinens för att se på MM-finalen i lätkä. Matchen var nu huran den var och efter två perioder åkte jag hem för att förbereda mig för att åka tibaka ti Dragsvik.

När jag kommit ti Drakan märkte jag att jag hade vari ett pärön och lämnat dödsbrickan, skåpnyckeln, torkskåpsnyckeln och civilskåpets nyckel hem... No jag gick på måndagen me M-05 uniformen och fick min sanitärsmärke ti vänstra armen av löjtnanten lite före morsan hämta ca klo 10.30 tiden min kedja me alla nycklar. Senare på dagen var jag med på milpol tjänst när vi öva inryckning i byggnad. De va kiva fastän man fick helt jätte varmt när man hade splittervästen på sig och hjälmen... På kvällen åkte jag på kvällspermisson och var bara en stund borta. På tisdagen måste jag wemppa mig, hade fått magsjuka och fick springa ganska mycke på WC, så tisdagen så gjorde jag inte så mycket. Titta lite från sidan när milpol fortsatte med inryckning i byggnad och fick också sitta som dejour. Satt också på natten som dejour och det var tråååkigt, men de kändes skönt sen o fa o sova. På onsdagen fick jag speciallov från en sergant att ligga hela dagen i min säng när jag ännu hade magsjuka och han tyckte att det inte var någon idé att jag sku sjukanmäla mig. Så jag sov hela morgonen, gick o äta, sov hela dagen, satt skåpe i SSS-skick, sov lite till och sen få jag på loma.

Körde Mono igen ti Esbo och själv forsatte jag hem för att fa ti bastu och se på film. På torsdagen hade jag ännu magen lite huller om buller men gick föde o spela futis. De gick nu helt ok men kunde inte springa så mycket när magen börja snurra. Senare på kvällen få jag ännu ti min futislags träningar och där var magen lite bättre men hade fötterna ännu lite maitohapoilla så springandes var lite trögt. Min kondis ha nog blivi sämre under de senaste tiderna eller sen beror de bara på att jag ännu har magsjuka, men jag måste nog börja springa lite oftare i armén. Nu idag på fredagen har jag inte någo speciellt o gö, kanske man hittar på o gö någo på kvällen. På lördagen ha jag min 20-års födelsedagskaffe ti släktingarna och grannarna. Om nån e intresserad så får man nog komma med, det börjar klo 14, man behöver denhär gången inte hämta egen mat. Dehär borde nu ha vari ganska så kort, men ok, de hade int heller hänt så mycket. Under de kommande 3-4 veckorna händer de sen igen, har nästa vecka 2 dagars läger, loma, sen 5 dagars läger, loma och sen 7 dagars läger (torsdag-torsdag) så de blir ingen loma... De lägre e i Niinisalo och jag har hört att de e intressant o ganska chillit också. 2 dagars läger e plutonskjutläger så de blir chillit, men 5 dagars lägre e stridsövning 3 och jag bara ork int me he mer...

Sånhänt denhä gången, fösök orka me alla läsningar, studier och förbered er för studentfesterna och sommaren!!!