En dag i tage...

torstaina, toukokuuta 10, 2007

4x tjänsteveckoslut, äntligen över

Som rubriken säger, så har jag då varit 4 veckoslut inne i armén, varifrån ett veckoslut va kommendering ti Våroasen i Vasa. Domhä fyra veckosluten ha int vari så hajoo o int heller veckorna, fastän man sku lätt tro de. Fyra och en halv vecka e en lång tid, men de ha int kännts så paha när man fick sitta en o en halv vecka i sjukis. Ja tyckte om min dejoureringstid och jag lärde mig mycket. De va nog lite tråkigt o sitta vappen inne och hela veckoslute men allefall var det lugnt i sjukis. Sista dagen jag var som dejour hade vi många sjukanmälda och 7 stycken nya blev intagna. Jag hade blivi lärd hur man skall fylla i alla papper då nån blir intagen och det har blivit mitt arbete på sjukis. Jag fick göra 6/7 intagnas papper, den sjunde gjorde en sjuksköterska då jag var o äta. Samma dag då min dejourering slutade hade enheten fari på stridsövning 2, och jag kom ti enheten först nån klo 16.30... Voivoi, jag slapp int på lägret, genast. På torsdagen borde jag ha sjukanmält mig men gjorde inte de och efter lunchen blev jag, andra milpol-sanin och en chaffis skickad ti lägret. Genom att sjukanmäla mig sku jag troligen ha sluppi lägret. Lägret i sig var inte nån jätte dålig, man fick bara sova jätte lite, tiden användes fel på dagarna, vi hade mycke lepotid och sen yhtäkkii måste vi springa asemaan. Vi bytte våra vanliga stridsbälten ti Tasi-bälten och satt i vapnet en ”laser”. Då man sköt så skicka lasern en strål och om den träffade bältet så tog den upp det och börja pipa om du var skadad eller död. Mitt bälte fungera inte så jag kunde inte döda nån eller bli dödad, jippii, men måste föde springa helatiden. Jag va i fjärde gruppen som va stödgruppen och vi fick springa myyycket. På nätterna fick man sova max 3 timmar, jag sov första natten kanske 1 timme. De e int så lätt o sova när 13 människor ska sova i ett tält, men de va allti nån 4 människor vakna o bort från tältet men vi hade sätti tälte upp i helt mörker och den var på ett så dåligt ställe. På fredag kvällen var det stora anfallet av målgruppen och vi sku försvara, men jag satt i JoPa (JohtoPaikka) och vakta två fälttelefoner och höll kipinä, så jag fick inte skjuta någo, så hade lite i onödan 3 kasetter fulla alltså 90 patroner... Sista dagen hade vi anfall med nassen alltså skyddsutrustning. De va int kiva fö de va så vitsis varmt ute och man såg ingenting. Allt gick bra, vi kom ti brigadområdet och skötte lägermaterialet och sen vår egen material och ti slut oss själva. På söndagen hade vi en tjänst, och det var hinderbana... Jag sku vara med men ganska många beväringar och aspiranter och undin börja fråga ha ja mediväskan eller kylpåsar med mig så fråga lov att få hämta från sjukis ti oss lite kamaa. Jag gick o hämta och när jag kom tibaka med en påse så hade dom redan ambulans på plats och en skadad. Efter det så skötte jag skadade bara, fick också föra två stycken ti sjukis för kontroll varav en måste vi evakuera. De va helt kiva bara o sköta skadade o se när andra sprang som galningar runt hinderbanan. I slutet så hade vi ännu grupptävling och där var jag med. Jag var först i ledet för vår grupp och kom igenom dom tre första hindren mycket snabbt, men på fjärde så stanna de sen och behövde hjälp av gruppen för att komma över. Efter svett, blod och fula ord gick vi ti idrottshuset var jag fick ha återhämtning till hela gruppen, vike va kiva. På måndagen få jag på morgonen ti sjukis på tjänst, va lite som dejour och skötte sjuksköterskanskansli alltså pappersarbetet om nån blev intagen. Att va i sjukis e också nakkisuoja, jag slapp milpols tjänst och behövde inte ha stridsutrustningen på mitt på dagen. På tisdag gjorde jag samma sak, yra bara i sjukis o hämta efter lunchen ett brev och en syreflaska till två premiärlöjtnanter ti min enhet, så fick också göra någo viktigt. Gav också in alla FörstaHjälp 2 kortets pengar som 1/07 sanin hade gett mig. En stor del hade int betala så dom får inte sitt kort, voi voi... På onsdagen hade jag sen action, måste vara med på milpols skriftliga och praktiska prov, jeee! Skriftliga prove gick under bordet och i praktiska delen så kunde jag en sak mycket bra, och de va första hjälp punkten. Efter lunchen va jag o hämta några saker som Mokus hade lämnat i pastorskansli, vitsis pääärön... Klo 17.45 hördes orden som jag väntat på i 4.5 veckor, Lomille POISTU!!!

Jag slapp på loma med kvällspermissionstyperna men jag körde nog åt ett helt annat håll än dom. Hemma gjorde jag det normala, lite dator, bastu och film med grannarna. Idag på torsdagen har jag inte planerat ännu någo mycket, men nu på dagen tänkte jag fa lite ti stan o titta på och på kvällen ska jag hitta på o göra någo med min Kuusamo vänn som kommit ti storstaden. På fredagen åker jag kanske ti Solvalla för att hälsa på lite på skolkambrater och på kvällen börjar Hjälpis-weekendin och dit fa min veckoslut. Jag hoppas dehär va nu lite kortare än vad några andra inlägg ha vari, jag fösöker föde skriva ganska kortfattat men föde så att ni vet någo vad som hänt. Mut se on morienttes nyt!!!