En dag i tage...

sunnuntaina, lokakuuta 01, 2006

Tråkig skola och kiva veckoslut

Nonii en ny vecka närmar sitt slut och det är igen dags att skriva lite om mitt liv och andras. Vi börjar nu först me lite hu min slut-skolvecka få...

På onsdagen hade vi kiva gymnastik med jätte mycke snurrande och huvu upp-och-ner saker, så ja börja må helt sika illa. Och sen skada ja ännu mitt andra knä så de va morjens fö mig. De va min onsdag i skolan. Torsdagen va sen mer speciell, för jag lyckades försova mig. Och jag sku ha börja 10.45!!! Men ja få föde ti skolan ti en timme och lära mig anatomi. Och på fredagen va de sista gången tråkiga ADB och jag satt igen o va bara i mesen och lyckades prata med en vänn som jag inte hade prata med på länge i mesen eller i riktiga live, nämligen Sofie från Österbotten. Vi bytte lite tankar och småprata där i ganska länge. Om nu int nån vet vem hon e så kan ni läsa hennes blogg http://www.solskensflicka.blogspot.com/ så behöver jag inte berätta allting om henne. Senare på dagen hade vi utv. och inl. var vi fick grupparbete som skall vara efter en vecka färdig. Alltså kommande fredag. Där va nu kort om min skolvecka, tråkigt som sagt...

Och sen ti de mer kivoga, alltså fritiden!!! Jaa vänta va gjorde vi på onsdagen... öööh... ja tror vi spela någ någo, men minns allefall att ja satt mycke vi datorn. Samma sak på torsdagen men fredagen va sen annorlunda. Fö då började Tro, Sex och Kärlek-veckoslute (a.k.a. Seksimessut) i Månsas kyrka. Ja tycker vi va o spela futis före vi få ti kyrkan men e int helt säker. Men nån dag på veckan va vi o spela futis, de minns jag!!! Men tibaka ti Seksimessut, jaa på fredagen börja de alltså då och då var första föreläsningen och jag blev genast nolad när föreläsaren fråga en fråga av mig huran en flickvänn eller fru skall vara. Ja såg nu där en stund dum ut och lyfte sen bara på axlarna och publiken skratta... Kiitti tooosi paljon! No Johi blev också nolad så whaevva… De va jätte bra föreläsning och efter de så spela en porukka Alias när vi andra prata lite och sku sen ha villa leka Gambia men ingen annan va messissä. Så vi gick me Henkka, Henrik, Mokke, Otto, Sofia, Frida, Johanna och andra flickor (kommer int ihåg andras namn...). Vi gick nu en stund där före vi kom tibaka ti kyrkan när Mokke hade kvällsandakt. Och hans blogg är http://ives-blog.blogspot.com/ . När allt var slut så lähti alla hem och ja gick nån 3 tiden o sova när ja titta på TV och satt vi datorn så länge...

Sen ti lördagen, ja vakna någon klo 10 tiden och få ti stan för att handla böcker, men hittade ingen bra anatomibok så ja hade använt i onödan nästan 2 timmar... och hade missat föreläsningar. Men kom ti Månsas kyrka ti lunchen och efter de sku vi ti Puksu o spela futis me en jätte stor porukka. Men Frida och Johanna hade inte ordentliga kläder och spela med så ja heitti dom ti bilen och åkte hem och låna systerns kläder. Johanna fick systerns byxor och skor när Frida fick mina gamla futisskor (hon ha påriktigt int nummer 43 sko...). Vi spela nu i Puksu ganska så länge och efter de gjorde vi någo som inte förr har gjorts (och kommer int o göras mera), vi få mitt på dagen ti mig och bada bastu!!! Int nu alla, de va Jan, Henkka, Kristian (Fridas syster), Hanna och Johi som kom ti bastu, Freja o Carla kom senare bara för att chilla. Före vi pojkar o män få ti bastun så hade vi lite masokistiska lekar, vet int vaffö, men vi börja bara slå varan i magen o i brösten o allt. O Freja ides int änns visa sin haba... De va helt skönt och efter de lähti porukkan o mättää mat när jag blev hem o äta. Få ti klo 18 snabbt ti Månsas och hälsa på före ja få ti Haga ti Jussi o Mikko (no_toast och Smuffler) och titta på leffa. Dom hade skaffa en ny telkku så vi måste ju pröva den. Men som vanligt, man kan int titta leffa utan limu o ships!!! Så vi måste fa först o låna en leffa o sen ti butiken o köpa mätöt. Vi titta ”Mr & Ms Smith” o den va helt ok... hissikohtauksen va bäst. På söndagen orka ja vakna ti kyrkan för högmässa. Efter de så fick man säga moikka ti alla och sen stå i en lång tid och vänta bara att man fa ut. Man bara jumittu där inne (int påriktigt men man blev o prata så länge paskaa dit). Efter kyrkan kom jag hem och sen hade vi kalas för min syster som fyllde 26.9 21-år!!! O de kunde inte t.ex. Johanna tro på... De va nu helt kiva och efter de kom jag ti datorn som vanligt. Och sen börja ja skriva blogg så Freja kan hänvisa ti min blogg så hon int behöver skriva allt vad vi ha gjort.

De va nu såhär denhär gången, nästa gång jag skriver e säkert på tisdagen tror jag efter volleybollen. Och nya bilder kan dyka upp när som helst. Och igen en citat från en biisi, denhär gången är det Staind – ”How About You” och citatet hörs: ”Not everything in life is handed on a plate”. Tycker dehär passar bra me min senaste citat ti P.O.D.s ena biisi. Valde denhär däffö fö märkte att ja int ha arbeta så aktivt me skolan, ha hela tiden uppskjuti de ti nästa dag och sen märker jag att ja ha första tenten efter under 3 veckor!!! O ja ha ett par arbeten i skolan som jag int ha gjort klara ännu, o någo som ja int änns ha börja med... Men till nästa gång, nägyilee (alltså näkyilee, int nakuilee)!!!