En dag i tage...

sunnuntaina, lokakuuta 08, 2006

Ich kannst nich sprechen Deutche!!!

Igen är en vecka slut och de ha vari kiva. Imoron ännu ledigt o på tisdagen tent så morgondagen far ti ganska mycke läsande...

På fredagen vakna ja jätte sent och gick genast ti datorn och läsa e-mailen, och märkte att jag fått tentamensfrågorna till min tisdagens tent, de va ganska många o ja hade int ännu skicka mina egna frågar ti läraren. OPS!!! Men ja gjorde föde mina frågor (skicka dom på söndagen)! Men ja börja på fredagen o titta igenom frågorna och läsa ti tenten, men jag orka int läsa så länge när jag engång hade dator nära mig... Va på dator och sen läste ja en stund o va igen på datorn o läste igen, lite såhär helatiden. På kvällen vade sen Haggis-at-Baggis och vi sku ha en gäst dit, enligt några flickor, men vet nu int sen vem gästen va. De va ganska kiva fiilis där, vi sjöng ti Mokus som hade födis den dagen och gratulerade också Henrik L. som hade fyllt ett par dagar tidigare år. Jag tror gästerna var Henni och Oscar (eller vade Olli?), som sku fa ut o baila baila me Carla o Kiia. Och som man kan gissa, hade dom ingen idé hu dom sku slippa ti Vanda så jag fick ju sen köra dom dit. De va lätt o köra dom dit fö ja hade arbeta där i närheten på sommaren i Rekola som idrottsledare för barn- och ungdomskurser i idrott. No efter att ja wippat junnuna dit så betala Carla 5 € av den fina (och snabba) resan och av den fina musiken. Hemma så vänta ja en stund vi datorn före ja titta sen på TV hela natten enda ti klo 2.30.

På lördagen vakna ja ganska sent, vike kändes jätte bra!!! Läste igen lite men int blev de ju någo så ja satt igen vi datorn. Ja börja på lördag kväll och tänka lite om mitt datoranvändning men de få ni veta snart mera om. Ja va på dagen ti Lidl o köpa 3 shipspåsar. OK där va min dag, vi hoppar rakt ti baila baila kvällen!!! Anu kom först ti mig för ja sku skjutsa henne och sen hämta vi ännu Carla på vägen ti Järveläiset. Den som inte visste så vade Oktoberfest på lördagen och leffakväll hos Järveläinens, men det var annorlunda denhär gången. Man skulle klä sig tyskt eller i dom fulaste kläderna man hade!!! Eller i dom spendaste som jag, men ja hade Tysklands färger. Och de speciellare va att man sku prata tyska helatiden men int blev de någo när hälften av människorna kunde ingen tyska. Men de va kiva, och jag som vanligt hade kamera med mig och tog bilder av alla och fick sen hemma skratta ti bilderna. Så alltså ja fick skratta ti Henkka, Jan, Henrik L, Niko, Anu, Carla, Otto, Emma, Sofia och Sanna. Benji och Jontte kom sen lite senare så sen kunde vi börja titta på film. Vi titta Godzilla, dubbat ti tyska o me svenska tekstitys. Under filmen kom 2 gäster till (Kristian och Frida) och efter filmen togs en kaka fram. Det var för Henrik L. som hade fyllt år under veckan. Vi sjöng ti honom, åt kakan, andra kakan kastades på borde, Kristian pissa i byxorna, likaså Otto, Sanna fösvann under bordet, Carla berätta hu blond hon e, alla va att kerro jotain uutta. O sen börja vi berätta någo helt dumma juttun och Carla va i huvudrollen. De blev ganska mycke chit-chat i slute och man bara vänta när man sku fa hem. Någon där efter klo 23 så börja vi alla fa hem och ja heitti Carla o Anu hem. Hemma titta ja sen på poker och åt ships o drack kokis. När ja sku fa o sova börja jag tänka, jag hade inte gjort så mycket läxör, hade inte nästan alls börja göra på mitt ena skolarbete, inte läst ti tenten så mycket, uppskjuti ett annat arbete... All den tid ha fari ti datorn, och jag vet de själv. Så jag gjorde vad jag inte gjort på en tid, jag ba till Gud och jag ba en lång bön. Medesamma tänkte jag på hur jag skulle kunna förbättra mig och lovade mig att jag skulle efter tisdagen, jag skulle börja läsa till min nästa tent som jag har 19.10 på torsdagen. Jag kan ha datorn kanske på, men jag är inte fördet vid den helatiden. Efter att jag bett kändes det mycket bättre, före det hade jag nästan börja gråta av skyldighet. Som det sjungs i en Stainds biisi, ”How About You”: "Not everything in life is handed on a plate". Jag har nu förstått dethär och jag måste sluta ljuga för mig själv, mina vänner och Gud.

På söndagen, genast på morgonen, gjorde jag en av mina skoluppgifter färdigt. Skrev mitt svenska-arbete och skicka den ti läraren. Sen gjorde jag min frågor färdiga, skicka ti läraren och sen börja jag gå igenom andra tentamensfrågorna. Letade fram vart i boken jag kan läsa om varje fråga så att ja sku ha lättare på måndagen o läsa ti tenten. Efter att det var färdigt kunde jag fa på datorn, och det kändes bra att ha gjort de uppgifterna färdiga. Jag gjorde inte på söndagen sen någo annat, ja va vi datorn, läste alltid lite, editera bilder, chatta, på dagen få jag någ o spela petanque me grannarna och va också ti butiken o köpa kokis. Senare på kvällen spela vi ännu me kaverina på datorn och få ti bastun. Hemma börja ja sen skriva på blogg och ännu senare ska ja titta på TV o äta ships.

Sånhänt nu, skriver kanske på tisdagen om mina tankar om min första tent. Tills de, Goodbye For Now, och om ni har det svårt, BE! Det hjälper, det har jag fått veta.

3 Comments:

  • Jättebra inlägg! Du berättar riktigt roligt om Oktoberfest, synd att ja int kunde vara med. Dedär med bön är nog sant, smart att du kom på de :P.

    By Blogger Hanna, at 12:33 ap.  

  • Bra att Tommy har funnit bönens värde. Ett fint inlägg igen, men språke e ju aldri så bra. Du sku kunna laga mer bilder altti me inläggen, d e ju din juttu ;)
    Btw, Tommy, då du ber ti Gud, borde du också komma ihåg de fyra andra bena. Brödsbrytelse, Brödragemenskap och Bibeln. T.e.x komma ti Gudstjänst o bibelgrupp ;)

    By Anonymous Anonyymi, at 12:43 ap.  

  • Hyvää shittii.. de e bra att du vågar sådär öppet bekänna någo som man gör fel, vi ska göra just så även om d ofta kan va ganska svårt.. så Tobe e int så nössö kanske.. men joo Gudstjänster o bibelgrupp e bra o va på!

    By Blogger JJ, at 8:41 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home